Vacature Sint Laurensfonds

Sint Laurensfonds is op zoek naar een projectadviseur.

Vacature FIN-bureau

De FIN - Vereniging van Fondsen is op zoek naar een office manager (21/24 uur). Datum in diensttreding z.s.m. (uiterlijk 28 augustus 2017).

Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Publicaties

De FIN heeft diverse publicaties ter beschikking. Middels deze publicaties verstrekt de FIN aan leden als niet leden informatie over actuele ontwikkelingen en biedt de FIN professionele steun en advies aan bestaande en nieuwe vermogensfondsen.

Handreikingen

De FIN geeft regelmatig nieuwe ‘handreikingen’ uit over een actueel thema:

Bij de FIN zijn te verkrijgen de volgende publicaties:

oprichten vermogensfonds Effectief schenken Klein het-besturen-van-een-fonds
    Publicatie ‘Op weg naar uw vermogensfonds’. In deze uitgave leest u wat er allemaal bij komt kijken als u een eigen vermogensfonds wilt oprichten. Bestel nu.

Brochure 'Effectief Schenken' (gratis te bestellen of downloaden)
    Deze brochure gaat in op wat er allemaal bij komt kijken als u een eigen charitatief fonds wilt oprichten.
    Handreiking ‘Het besturen van een fonds’. In deze uitgave wordt ingegaan op de werkzaamheden waarvoor besturen komen te staan. Gratis te verkrijgen bij het FIN bureau of hier te downloaden.
     duurzaambrochure
    De FIN-brochure ‘Met het oog op duurzaam beleid voor uw vermogensfonds’.
    Klik hier voor een digitale versie van deze brochure.
    Brochure ‘Maatschappelijk meer bereiken door evalueren van projecten’
    Bestel nu

FINieuws

Vier keer per jaar ontvangen de leden en relaties het eBulletin FINieuws met actuele informatie over maatschappelijke ontwikkelingen uit de filantropische sector. Daarnaast worden artikelen gepubliceerd door en over de leden (‘best practices’) en vinden er aankondigingen plaats van activiteiten bestemd voor de leden.
    Leden ontvangen daarnaast regelmatig e-mails (de zogenaamde  'FINflits') met voor vermogensfondsen relevante informatie.

Stappenplan voor effectief geven

De Rockefeller Philanthropy Advisors heeft, met financiële steun van The Bill and Melinda Gates Foundation, een serie gidsen gepubliceerd; stappenplannen om doordacht geven te bevorderen en de effectiviteit en impact van filantropie te vergroten.

‘Geld geven is relatief eenvoudig’, aldus Kevin P.A. Broderick, voorzitter van de raad van bestuur van Rockefeller Philanthropy Advisors (RPA). ‘Maar om het effectief te geven is een hele andere zaak’.

De FIN stelt deze publicaties, in samenwerking met de RPA, beschikbaar als gratis te downloaden materiaal. De FIN is de RPA bijzonder erkentelijk voor het beschikbaar stellen van deze gidsen. De gidsen omvatten een veelheid aan terreinen, zoals:

• de motieven om te geven en interessegebieden;
    • benaderingen en strategieën;
    • geschikte vehikels;
    • de rol van de familie en persoonlijke betrokkenheid;
    • efficiënte bedrijfsvoering; en
    • het meten van de impact.

Klik hier voor The Philanthropy Roadmap Series:

Mocht u prijs stellen op 'hard copies', dan kunt u die (tegen kostprijs) bestellen bij het FIN-bureau.

Rockefeller Philanthropy Advisors is één van 's werelds grootste en meest bekende filantropische serviceorganisaties. Momenteel adviseert de non-profit RPA over en voert het beheer van meer dan 200 miljoen dollar in jaarlijks geven door individuen, gezinnen, bedrijven en grote stichtingen. Voor meer informatie, zie www.rockpa.org.
    FIN-voorzitter Rien van Gendt, tevens lid van de Raad van Commissarissen van Rockefeller Philanthropy Advisors, heeft bewerkstelligd dat deze informatieve gidsen nu ook via de FIN beschikbaar zijn voor de Nederlandse filantropische sector.

FondsenBoek

Het FondsenBoek en FondsenDisk 2015 kunt u bestellen bij Uitgeverij Walburg Pers (dus niet bij de FIN).

Het FondsenBoek (en FondsenDisk 2015) is een handboek waar ongeveer 700 fondsen in staan vermeld. Fondsen die bijdragen aan projecten op velerlei gebied. Het is een onmisbaar naslagwerk voor iedereen die op zoek is naar geld voor een project of voor zichzelf (individuele noden/studiebeurzen).
    Het FondsenBoek wordt jaarlijks uitgegeven en is te bestellen bij Walburg Pers voor 49,50 euro (FondsenDisk voor 89,50 euro).