Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Register tegen witwassen en terrorisme schaadt goede doelen

Interview met Joost van Lanschot in het Financieel Dagblad inzake de gevaren voor ANBI's van de Implementatiewet Uiteindelijk Belanghebbenden

Oproep SBF aan politiek: houd ANBI's buiten Implementatiewet Registratie uiteindelijk belanghebbenden

Reactie SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) op het wetsvoorstel Implementatiewet Registratie Uiteindelijk Belanghebbenden (28-04-2017): het wetsvoorstel zou een uitzondering voor alle ANBI’s moeten bevatten.

Over het lidmaatschap

Voor wie?

criteriaLeden van de FIN zijn in Nederland gevestigde particuliere instellingen die ten doel hebben het verlenen van onverplichte steun aan meerdere organisaties, personen of projecten, op het gebied van welzijn, cultuur, volksgezondheid, wetenschap en liefdadigheid.

Leden van de FIN:

1. Zijn in Nederland gevestigde stichtingen of (soms) verenigingen.
    2. Hebben een eigen vermogen of in ieder geval een reguliere stroom van inkomsten. Ze zijn in principe niet afhankelijk van fondswervende activiteiten.
    3. Hebben een bestuur dat zonder last of ruggespraak handelt en beslist, onafhankelijk opereert en steunt verleent die onverplicht is (dus zonder tegenprestaties).
    4. Verlenen steun aan meerdere organisaties, personen of projecten.
    5. Volgen de gedragscode van de FIN
    6. Hebben bij voorkeur de algemeen nut beogende instelling (ANBI) status, maar dit is geen vereiste.

In principe kunnen fondswervende instellingen geen lid worden van de FIN.

Procedure

Om het lidmaatschap van de FIN aan te vragen kunt u gebruik maken van het aanmeldingsformulier.
    Daarbij voegt u:

• een kopie van uw statuten;
    • een recent uittreksel uit het Handelsregister;
    • voorbeelden van projecten of organisaties die door uw stichting worden gesteund;
    • een jaarrekening van recente datum.

Na inzending bekijkt het FIN bureau of alle stukken aanwezig zijn. Indien er vragen zijn dan nemen wij contact met u op.
    Tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering van de FIN wordt uw aanvraag besproken. Na deze vergadering ontvangt u schriftelijk bericht over de status van uw aanvraag.

Contributie

Met ingang van 1 januari 2017 is de jaarlijkse contributie:

0,1% (1 promille) van het gemiddelde van de totale lasten (incl. giftenbedrag), zoals vermeld in de staat van baten en lasten, over het voorlaatste en twee-voorlaatste jaar, voorafgaand aan het jaar waarin de contributie geheven wordt. Voor de contributiebepaling 2017 wordt het gemiddelde genomen van de totale lasten in 2014 en 2015.

De minimum contributie bedraagt € 400,-
    De maximum contributie bedraagt € 6.500,-

Hybride fondsen, die zowel lid zijn van de Nederlandse brancheorganisaties FIN als Goede Doelen Nederland, krijgen een korting van 25% op de FIN contributie.

Opzegging lidmaatschap

Opzegging van het lidmaatschap dient minimaal drie maanden voor het einde van het boekjaar te geschieden. U dient de opzegging schriftelijk aan de FIN mee te delen. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende boekjaar.