Vacature Sint Laurensfonds

Sint Laurensfonds is op zoek naar een projectadviseur.

Vacature FIN-bureau

De FIN - Vereniging van Fondsen is op zoek naar een office manager (21/24 uur). Datum in diensttreding z.s.m. (uiterlijk 28 augustus 2017).

Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Samenwerkende Fondsen voor Migranten & Vluchtelingen

• Werkgroep ‘Trauma en Gezondheid’

In het programma Trauma en Gezondheid, concentreert de gelijknamige werkgroep zich op de psychische gezondheid van vluchtelingen. De werkgroep wil in dat verband de organisaties in dit werkveld, klein of groot, stimuleren om nieuwe werkvormen te ontwikkelen of bestaande ‘goede praktijken’ te versterken, gericht op het voorkomen of beperken van ernstige (psychische) gezondheidsproblemen bij asielzoekers en vluchtelingen als gevolg van trauma’s. Samenwerking met de doelgroep en samenwerking tussen organisaties is daarbij het uitgangspunt.

• Werkgroep ‘Sociale activering van migranten en vluchtelingen

De werkgroep Sociale activering heeft ten doel om elkaar te informeren over ontwikkelingen en behoeften van organisaties en over trends in het maatschappelijk middenveld. Elkaar informeren over ontvangen/gehonoreerde aanvragen. Mogelijk kiezen voor extra ondersteuning van projecten die uitdagingen of groepen mensen adresseren waar nog weinig oog voor is.

• Werkgroep ‘Vluchtelingen en Educatie’

De werkgroep richt zich voornamelijk op de problematiek van vluchtelingenkinderen en -jongeren inzake het brede veld van educatie. Zij ervaren diverse problemen die direct samenhangen met hun vluchtverleden, maar ook ondervinden zij belemmeringen bij het vinden en toegelaten worden tot het gewenste onderwijs en bij hun persoonlijke ontwikkeling en leerprestaties tijdens hun schoolperiode (o.a. vanwege de vele verhuizingen).
    Het stimuleringsprogramma wil activiteiten ondersteunen gericht op de persoonlijke ontwikkeling en goede onderwijsprestaties van kinderen en jongeren met een vluchtverleden. Ook wil het programma activiteiten ondersteunen die de instroom in het onderwijs voor de doelgroep vergemakkelijken.
    De werkgroep wil de organisaties in het werkveld educatie stimuleren om nieuwe projecten op genoemd gebied te ontwikkelen of bestaande ‘good practices’ te versterken.

• Werkgroep ‘Beeldvorming’

De werkgroep geeft steun aan de metacampagne ´StayHuman` en tracht daarmee de beeldvorming over vluchtelingen en migranten in positieve zin te veranderen.

• Werkgroep ‘Kleine (particuliere) initiatieven voor vluchtelingen’

Door gezamenlijk het platform WIJDOENMEE.NU te starten waarop laagdrempel een aanvraag voor een kleinschalig project ingediend kan worden, hopen we dat deze impulsen een positieve bijdrage zullen leveren aan de samenleving. Aanvragers kunnen zowel vanuit een rechtspersoon (stichting, vereniging) als vanuit een werkgroep een aanvraag indienen. Haella Stichting is de trekker van het initiatief en beoordeelt de aanvragen, de andere fondsen hebben geld ingelegd en worden door Haella op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

• Werkgroep ‘Internationale samenwerking´

De werkgroep heeft onderzoek gedaan naar hoe vermogensfondsen het beste het verschil kunnen maken voor vluchtelingen in en rond Syrië. Dit leidde ertoe dat er voorstellen zijn gezocht en gevonden die zich richten op:

• Alleenreizende minderjarigen en/of
    • Onofficiële kampen en/of
    • Vluchtelingen zonder medisch paspoort

U vindt meer informatie in het document samenwerkingsverbanden Migranten & Vluchtelingen.