Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Register tegen witwassen en terrorisme schaadt goede doelen

Interview met Joost van Lanschot in het Financieel Dagblad inzake de gevaren voor ANBI's van de Implementatiewet Uiteindelijk Belanghebbenden

Oproep SBF aan politiek: houd ANBI's buiten Implementatiewet Registratie uiteindelijk belanghebbenden

Reactie SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) op het wetsvoorstel Implementatiewet Registratie Uiteindelijk Belanghebbenden (28-04-2017): het wetsvoorstel zou een uitzondering voor alle ANBI’s moeten bevatten.

ANBI EN GEEN WEBSITE?

FIN biedt haar portal aan

Digitale publicatieplicht
    Met ingang van 1 januari 2014 stelt de Belastingdienst nieuwe voorwaarden aan ANBI-instellingen, waaronder de digitale publicatieplicht. Uw ANBI-instelling heeft hierover juli jl. een brief van de Belastingdienst ontvangen. Voor vermogensfondsen met een ANBI-status betekent dit dat de volgende gegevens digitaal vindbaar moeten zijn:

1. Naam instelling
    2. RSIN (unieke Kamer van Koophandel nummer)
    3. Contactgegevens
    4. Doelstelling van de ANBI
    5. Hoofdlijnen van het actuele beleidsplan
    6. De samenstelling van het bestuur, beloningsbeleid
    7. Een verslag van de uitgeoefende activiteiten
    8. Financiële verantwoording

Geen website?
    Zoals vermeld in het formulier Opgaaf Internetadres ANBI van de Belastingdienst, is een eigen internetsite niet noodzakelijk om te voldoen aan de bovenstaande wettelijke verplichting.

Indien u geen internetadres heeft, dan kan de FIN hierin voorzien door middel van de FIN-Portal.

Voor publicatie van uw gegevens via de website van de FIN dient u wel eerst lid te worden van onze branchevereniging.

Instap-aanbieding
    Die fondsen die in eerste instantie alleen lid worden om gebruik te maken van de FIN-Portal, mogen een jaar lang gratis deelnemen aan de FIN-Portal.

U betaalt dan alleen wel een bedrag dat min of meer overeenstemt met de minimumcontributie voor het lidmaatschap van de FIN (per 1 januari 2014): 400,00 euro incl. BTW. U kunt dan profiteren van alle voordelen die het FIN-lidmaatschap biedt. Voor meer informatie klik hier.

Vanaf 1 januari 2015 is de dan geldende standaard-contributieregeling op uw fonds van toepassing.

U kunt hier het aanmeldingsformulier voor het FIN-lidmaatschap invullen.

URL
    Nadat u ons heeft laten weten lid te willen worden en deel te willen nemen aan de FIN-Portal, wordt uw URL (de zgn. digitale vindplaats) bekend gemaakt, zodat u deze, met uw RSIN nummer, tijdig kunt doorgeven aan de Belastingdienst.

Aanleveren informatie
    Via een inlogmogelijkheid kunt u zelf vervolgens in de periode tot 1 januari 2014 de acht velden invullen en alle benodigde documenten in pdf uploaden. We sturen u graag meer informatie over de aan te leveren documenten.

Indien u de voorkeur geeft aan verwerking van (een deel) van uw informatie door de FIN, dan worden hiervoor extra kosten in rekening gebracht (variërend van € 15 - € 75).

Centraal Informatiepunt Filantropie
    De Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) waartoe de FIN behoort, heeft het initiatief genomen tot een sector-brede databank. De Belastingdienst is voornemens periodiek aan deze databank alle relevante wettelijke gegevens van alle ANBI’s in Nederland te verstrekken.

De FIN is om die reden voornemens om met ingang van 1 januari 2014 er voor zorg te dragen dat de informatie (uitsluitend van de bovenstaande 8 verplichte velden) automatisch (‘realtime’) doorgezet wordt naar deze databank. Op deze wijze wil (ook) de FIN bijdragen aan het verzamelen van alle basisgegevens van de sector in één centrale databank.

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op!