ECSP Armoede Learning Event

Het ECSP organiseert 20 september 2017 van 13.00-18.00 het Armoede Learning Event voor filantropen en filantropische fondsen om hen te prikkelen en te inspireren tot nieuwe, meer effectieve manieren om armoede te bestrijden.

WIJDOENMEE.NU

Al 200 kleine initiatieven voor vluchtelingen in heel Nederland kregen steun.
    Er is geld beschikbaar voor nog eens 200 nieuwe projecten.
    Iedereen kan meedoen!

INTRODUCTIE
    Het online platform WWW.WIJDOENMEE.NU heeft sinds mei 2016 landelijk 200 initiatieven voor- en door vluchtelingen financieel gesteund. De initiatieven zijn divers van aard en richten zich op het verbinden, empoweren en informeren van vluchtelingen, ongedocumenteerden, asielzoekers en statushouders in heel Nederland. Er is voldoende budget voor het financieren van nogmaals 200 initiatieven. Het platform draagt maximaal € 2.500 bij per initiatief.

WERKWIJZE
    Door een centraal vindbare plek op het internet en een makkelijke aanvraagprocedure geven we meer mensen een kans om snel met hun initiatief te kunnen beginnen. Binnen 7 werkdagen krijgt de aanvrager uitslag! “Het was een verademing om met jullie te werken. Jullie reageerden snel, adequaat en het gaf ons de steun in de rug die nodig was” Organisatiewerkgroep Vredesweek Schiedam. Zowel een groepje particulieren als stichtingen of verenigingen kunnen een aanvraag indienen. Bij een positieve beoordeling kan het initiatief direct van start gaan en wordt het bedrag overgemaakt.

GROTE DIVERSITEIT AAN PROJECTEN
    Op veel plekken in de samenleving worden voor vluchtelingen initiatieven gestart. Deze zorgen ervoor dat vluchtelingen weer in hun eigen kracht komen staan, sociale contacten vinden en deel kunnen nemen aan onze maatschappij. Een initiatief kan klein zijn van schaal, maar een groot effect hebben in de omgeving. Hulp, heel direct, omdat het is toegespitst op een bepaalde omgeving, groep of op een behoefte die ook echt is gesignaleerd.

NEW STORIES
    In het project New Stories werkt een groep NewBees (nieuwkomers) in Zaanstad aan een voorstelling waarin zij hún verhaal vertellen in buurthuizen, op scholen en in theaters. Het zijn verhalen over hoop en toekomstdromen en over hun land van herkomst. De verhalen worden in een storytelling-voorstelling gecombineerd met bestaande verhalen, muziek, poëzie en beeldende kunst, afhankelijk van de talenten van de nieuwkomers. Voorafgaand aan de ontwikkeling van de voorstelling, worden de deelnemers voorbereid middels een cursus storytelling.

REFUGEE START FORCE
    Refugee Start Force is een netwerk community waar vluchtelingen contact kunnen leggen met Nederlandse vakgenoten, organisaties en bedrijven in Amsterdam. Het matchen van vluchtelingen en Nederlanders vindt plaats op Facebook en LinkedIn.  Op een laagdrempelige manier worden matches gemaakt op basis van beroepen en professionele expertises. Via evenementen en workshops komen nieuwkomers in contact met de juiste sociale en professionele netwerken. Ook krijgen zij informatie op het gebied van solliciteren. Daarnaast koppelt Refugee Start Force nieuwkomers aan buddy’s, vrijwilligerswerk, stages en banen.

SAMEN NAAR DE TOP!
    Asielzoekers uit het AZC  in Goes werken op vrijwillige basis in een kleinschalige huiselijke koffiebar.  Samen  met  een  jobcoach  verzorgen zij  koffiespecialiteiten en  laten ze  Nederlanders  proeven van hun  gerechten en hapjes.  Zo krijgen vluchtelingen een zinvolle dagbesteding en kunnen ze participeren en integreren in de Nederlandse samenleving. Ze doen professionele arbeidsvaardigheden op waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot.

BUDGET BESCHIKBAAR
    Er is voldoende budget beschikbaar voor nogmaals 200 initiatieven die ervoor zorgen dat vluchtelingen in hun directe omgeving kunnen participeren. We zien nieuwe aanvragen graag tegemoet vooral uit  Limburg, Zeeland en Friesland!

Er is een aantal criteria waaraan een aanvrager moet voldoen, deze staan overzichtelijk op het platform vermeld. Aanvragen kunnen gedaan worden op www.wijdoenmee.nu. WIJDOENMEE.NU is een samenwerking  tussen verschillende vermogensfondsen, die gezamenlijk deze initiatieven financieel ondersteunen.