Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Register tegen witwassen en terrorisme schaadt goede doelen

Interview met Joost van Lanschot in het Financieel Dagblad inzake de gevaren voor ANBI's van de Implementatiewet Uiteindelijk Belanghebbenden

Oproep SBF aan politiek: houd ANBI's buiten Implementatiewet Registratie uiteindelijk belanghebbenden

Reactie SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) op het wetsvoorstel Implementatiewet Registratie Uiteindelijk Belanghebbenden (28-04-2017): het wetsvoorstel zou een uitzondering voor alle ANBI’s moeten bevatten.

Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN)

over-fin-algemeen De Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN) is de belangenvereniging van vermogensfondsen in Nederland. In Nederland gevestigde vermogensfondsen die een aanzienlijk deel van (het rendement op) hun vermogen onverplicht ter beschikking stellen aan meerdere personen of maatschappelijke organisaties kunnen lid worden van de FIN.

De FIN ondersteunt haar leden, stimuleert onderling contact en samenwerking en biedt hulp bij het voeren van een verantwoord bestuur, vermogensbeheer en giftenbeleid. Hiervoor worden informatieve uitgaven gemaakt, zoals de brochures 'Het besturen van een fonds' en ‘Maatschappelijk meer bereiken door evalueren van projecten’. Maar ook worden symposia en workshops georganiseerd.

Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met Nederland Filantropieland (NLFL), Goede Doelen Nederland de brancheorganisatie voor landelijk wervende goede doelen en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Visie:
    Een zichtbare en in de maatschappij verankerde filantropische sector in Nederland, die effectief samenwerkt ten behoeve van de kwaliteit van de samenleving.

Missie:
    De FIN is een onafhankelijke vereniging en heeft een vierledige missie:

• Belangenbehartiging van de vermogensfondsen;
    • Het bevorderen van de professionalisering  en het optimaal functioneren van de leden;
    • Stimuleren van een beleid van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie;
    • Bevorderen van de maatschappelijke rol en betekenis van de filantropie.

De FIN heeft de ANBI-status.

Via onderstaande links kunt u de PDF-documenten downloaden:

FIN bestuursjaarverslag 2016
    - Verkorte staat van baten en lasten 2016

FIN bestuursjaarverslag 2015
    Verkorte staat van baten en lasten 2015

FIN bestuursjaarverslag 2014
    Verkorte staat van baten en lasten 2014

FIN Bestuursverslag 2013
    Verkorte staat van baten en lasten 2013

Verkort Beleidsplan FIN 2012 - 2015*

* Het beleidsplan is op 15 april 2016 met 1 jaar verlengd tot 15 april 2017.

FIN - Vereniging van Fondsen In Nederland

KvK nummer:  40412123