Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Register tegen witwassen en terrorisme schaadt goede doelen

Interview met Joost van Lanschot in het Financieel Dagblad inzake de gevaren voor ANBI's van de Implementatiewet Uiteindelijk Belanghebbenden

Oproep SBF aan politiek: houd ANBI's buiten Implementatiewet Registratie uiteindelijk belanghebbenden

Reactie SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) op het wetsvoorstel Implementatiewet Registratie Uiteindelijk Belanghebbenden (28-04-2017): het wetsvoorstel zou een uitzondering voor alle ANBI’s moeten bevatten.

Zelfregulering

ZelfreguleringBestuurders van fondsen staan in de belangstelling. Van hen wordt goed bestuur verlangd. Veel zichzelf respecterende branche-organisaties hebben daarom een gedragscode ontwikkeld, die geldt als richtlijn voor goed besturen. Zo heeft de Vereniging van Fondsen een gedragscode opgesteld voor haar leden.

De FIN gedragscode
    In deze gedragscode wordt gesproken over uitgangspunten die bij het verrichten van werkzaamheden door fondsen in acht genomen worden. In eerste instantie ‘het geheel of nagenoeg geheel werkzaam zijn ten algemene nutte’. Maar ook zaken als professionaliteit, een duidelijk beleid, transparantie en het afleggen van verantwoording komen in de uitgangspunten naar voren.

De gedragscode is een dynamisch geheel dat de maatschappelijke ontwikkelingen volgt. Om lid te kunnen worden van de FIN dient de gedragscode gevolgd te worden.

Voor de FIN gedragscode klik hier.

De SBF Code Goed Bestuur
    De samenwerkende brancheorganisaties in de filantropie zijn de hoeders van de waarden van de sector. Zij zien erop toe dat de organisaties de doelen waarvoor zij staan, nastreven en integer handelen. ​De Stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) is in 2011 opgericht en wordt vertegenwoordigd door:

• Goede Doelen Nederland - Brancheorganisatie van goede doelen; 
    • FIN - Vereniging van Fondsen in Nederland; 
    • NLFL - Nederland Filantropieland; 
    • CIO - Interkerkelijk Contact in Overheidszaken.

Doel van de SBF is het bevorderen van de maatschappelijke rol en betekenis van de filantropie binnen Nederland. Om dat doel te bereiken streeft de SBF naar het verbeteren van het vertrouwen, het draagvlak en de beeldvorming bij de maatschappij, de overheid, de politiek, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

De SBF streeft ook naar verdere professionalisering door het verbeteren van de transparantie, de effectiviteit, de efficiency, de integriteit en de betrouwbaarheid van de sector. In dit verband is de gemeenschappelijke SBF Code Goed Bestuur ontstaan. Deze code belichaamt de ambitie van SBF om een nieuwe, uniforme standaard voor goed bestuur bij filantropische instellingen te creëren. Deze Code voor Goed Bestuur moet filantropische instellingen stimuleren hun maatschappelijke activiteiten zo effectief en efficiënt mogelijk te ontplooien en hierbij een proces van continu ‘leren en verbeteren’ te omarmen. En: hen een richtsnoer te bieden voor de omgang met belanghebbenden in het bijzonder en de maatschappij in het algemeen.

Voor SBF Code Goed Bestuur 2015 klik hier.