Dag van de Filantropie 2019

Welke rol speelt filantropie in samenleving vandaag? En hoe ziet filantropie er morgen uit? Welke gevolgen heeft dat voor u? Voor filantropische organisaties? Voor de samenleving? Deel met andere professionals en leer van experts in de World Cafés op 6 juni 2019 op de Dag van de Filantropie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Met als afsluiting de oratie van Prof. Dr. René Bekkers over ‘De waarde van filantropie’.

IGNITE Award

IGNITE Award brengt social startups in een stroomversnelling

Boudewijn de Blij, te gast bij Gulle Gevers, MAX op Radio 1

Op zaterdag 27 april was Boudewijn de Blij te gast bij Gulle Gevers, MAX op Radio 1.

SBF in gesprek met ministerie J&V over conceptwetsvoorstel

Het conceptwetsvoorstel ‘transparantie maatschappelijke organisaties’ heeft tot brede beroering en verontwaardiging geleid. Het voorstel betreft een publicatieplicht voor alle donaties boven de 15.000 euro. Een maand na de sluiting van de internetconsultatie is SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie), waaronder Goede Doelen Nederland, in gesprek gegaan met het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V).

Independent donor group urges greater focus on rights, citizenship and equality

Ariadne, the European network is concerned that the Brexit debate has overly focused on party politics and trade.

Belangenbehartiging

Een van de belangrijke taken van de FIN is belangenbehartiging.
    Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met het Instituut Fondsenwerving (IF), de branchevereniging van landelijke wervende goede doelen (VFI) en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Wanneer het gaat om het collectieve belang van de leden en de sector, treedt de FIN via persberichten en interviews op als de spreekbuis naar de media of de filantropische sector.

De FIN is internationaal actief door deelname aan het DAFNE netwerk (Donors And Foundations Networks in Europe). Dit is een verband van Europese verenigingen voor vermogensfondsen. Daarnaast heeft de FIN contact met het EFC (European Foundation Centre).

Verder onderhoudt de FIN contacten met banken, notarissen en adviseurs die actief zijn op het terrein van de filantropie.

Convenant 'Ruimte voor Geven'

Dinsdag 21 juni 2011 werd het Convenant 'Ruimte voor Geven' getekend. In dit convenant leggen de Rijksoverheid en de filantropiesector, verenigd in de stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF), afspraken vast over onderlinge samenwerking. Dankzij het Convenant wordt de FIN tijdig geconsulteerd over voor de vermogensfondsen relevante wet- en regelgeving (bijv. de Geefwet, ANBI-criteria en publicatieplicht). Zo kan de FIN deze bijsturen en mede vormgeven.

Klik hier voor meer informatie over de resultaten van de belangenbehartiging door de FIN.