Koninklijke onderscheiding voor Fonds 1818-voorzitter

Fonds Franciscus steunt 58 inloophuizen met € 1,8 miljoen

Officiële opening van het programma van Fonds Franciscus.

Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

Can foundations contribute to social cohesion in Europe?

The following is a speech made by Dr Rien van Gendt, Vice President European Cultural Foundation, during the Humanity in Action International Conference, which took place in Strasbourg from 5-8 July 2018.

VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

Belangenbehartiging

Een van de belangrijke taken van de FIN is belangenbehartiging.
    Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met het Instituut Fondsenwerving (IF), de branchevereniging van landelijke wervende goede doelen (VFI) en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Wanneer het gaat om het collectieve belang van de leden en de sector, treedt de FIN via persberichten en interviews op als de spreekbuis naar de media of de filantropische sector.

De FIN is internationaal actief door deelname aan het DAFNE netwerk (Donors And Foundations Networks in Europe). Dit is een verband van Europese verenigingen voor vermogensfondsen. Daarnaast heeft de FIN contact met het EFC (European Foundation Centre).

Verder onderhoudt de FIN contacten met banken, notarissen en adviseurs die actief zijn op het terrein van de filantropie.

Convenant 'Ruimte voor Geven'

Dinsdag 21 juni 2011 werd het Convenant 'Ruimte voor Geven' getekend. In dit convenant leggen de Rijksoverheid en de filantropiesector, verenigd in de stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF), afspraken vast over onderlinge samenwerking. Dankzij het Convenant wordt de FIN tijdig geconsulteerd over voor de vermogensfondsen relevante wet- en regelgeving (bijv. de Geefwet, ANBI-criteria en publicatieplicht). Zo kan de FIN deze bijsturen en mede vormgeven.

Klik hier voor meer informatie over de resultaten van de belangenbehartiging door de FIN.