Philanthropy Day Edition VII : NEW PHILANTHROPY

Fondazione Lang, Milan op 24 oktober 2019

Institutional Philanthropy - Trends, Social Context, Distrust and Legitimacy

Keynote Address Rien van Gendt 5 September 2019, Calouste Gulbenkian Foundation

Met impact investeren in de zorg

Donderdag 10 oktober 2019 // 14:30 uur - 17:30 uur // IBS

Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen

Het Centrum voor Filantropische Studies organiseert begin oktober twee interessante Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen.

Chocolonely Foundation

Tony's Talk: Friendly Field Worker Henk

Belangenbehartiging

Een van de belangrijke taken van de FIN is belangenbehartiging.
    Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met het Instituut Fondsenwerving (IF), de branchevereniging van landelijke wervende goede doelen (VFI) en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Wanneer het gaat om het collectieve belang van de leden en de sector, treedt de FIN via persberichten en interviews op als de spreekbuis naar de media of de filantropische sector.

De FIN is internationaal actief door deelname aan het DAFNE netwerk (Donors And Foundations Networks in Europe). Dit is een verband van Europese verenigingen voor vermogensfondsen. Daarnaast heeft de FIN contact met het EFC (European Foundation Centre).

Verder onderhoudt de FIN contacten met banken, notarissen en adviseurs die actief zijn op het terrein van de filantropie.

Convenant 'Ruimte voor Geven'

Dinsdag 21 juni 2011 werd het Convenant 'Ruimte voor Geven' getekend. In dit convenant leggen de Rijksoverheid en de filantropiesector, verenigd in de stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF), afspraken vast over onderlinge samenwerking. Dankzij het Convenant wordt de FIN tijdig geconsulteerd over voor de vermogensfondsen relevante wet- en regelgeving (bijv. de Geefwet, ANBI-criteria en publicatieplicht). Zo kan de FIN deze bijsturen en mede vormgeven.

Klik hier voor meer informatie over de resultaten van de belangenbehartiging door de FIN.