Gulle gevers moeten met de billen bloot

Artikel in De Telegraaf van woensdag 9 januari - Goede doelen, verenigingen en kerken luiden de noodklok over een wetsvoorstel van minister Dekker (Rechtsbescherming).

Conceptwetsvoorstel Transparantie Rechtspersonen is ‘schieten met een kanon op een mug’

De FIN en de andere SBF partners vinden het wetsvoorstel onacceptabel.

FIN Kerstwens 2018

De FIN wenst u fijne feestdagen!

FIN rectificeert aantal vermogensfondsen WRR

FIN reageert op WRR Verkenning Filantropie op de grens van overheid en markt

Reactie conceptwetsvoorstel ‘Transparantie van geldstromen naar maatschappelijke organisaties’

FIN reageert in SBF-verband op conceptwetsvoorstel ‘Transparantie van geldstromen naar maatschappelijke organisaties’

Kennis en Informatie

De Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN) is de landelijke belangenvereniging van vermogensfondsen. De FIN geldt als ontmoetingsplaats voor de ruim 330 leden en is aanspreekpunt voor vragen op het werkterrein van vermogensfondsen. Daarnaast stimuleert de FIN wetenschappelijk onderzoek en opleidingen op het terrein van de filantropie.

Bijeenkomsten

Symposium Ledenvergadering
    Tweemaal per jaar organiseert de FIN een ledenvergadering. Tijdens deze vergaderingen komen actuele onderwerpen aan bod. Leden, bestuur en gastsprekers geven presentaties over nieuwe en relevante ontwikkelingen.

De ledenvergaderingen in 2015 zijn op 9 april en 24 november 2015.

Themabijeenkomsten

LedenvergaderingBehalve de ledenvergaderingen vinden er gedurende het jaar specifieke themabijeenkomsten plaats. Deze bijeenkomsten zijn bestemd voor fondsen die bijvoorbeeld eenzelfde doelstelling nastreven of geïnteresseerd zijn in een bepaald thema. Zo zijn er in de afgelopen periode bijeenkomsten georganiseerd over duurzaam beleid, over de ANBI regelgeving en heeft er een informatieve sessie plaatsgevonden specifiek voor projectleiders van fondsen.

Voorlichting

Het bureau van de FIN fungeert als aanspreekpunt voor leden met vragen. Directie en medewerkers beschikken over actuele informatie, onder meer over ontwikkelingen rond de ANBI regels, goed bestuur en gedragscode, giftenbeleid, samenwerking tussen fondsen, opleidingen, evaluatie. Op verzoek brengt de FIN leden met gemeenschappelijke belangstelling met elkaar in contact.

Foto's (van boven naar beneden): Alie van der Wal, Bertilla Rooduijn Fotografie, Rick Wagenvoort.

De FIN heeft diverse publicaties die via het bureau te bestellen zijn.

Ook aan niet leden, bijvoorbeeld startende fondsen, kan ondersteuning worden geboden.
    Dit doet de FIN door middel van de FIN StartersDesk

De FIN geeft geen voorlichting over fondsenwerving! Wilt u het FondsenBoek bestellen dan kan dit via uitgeverij Walburg Pers.

Onderzoek en opleiding

Onderzoek en opleiding(foto: Filantropie Professoren Theo Schuyt (links, Vrije Universiteit) en Lucas Meijs (Erasmus Universiteit).

De FIN stimuleert en steunt wetenschappelijk onderzoek op het terrein van de fondsenwereld. Zo biedt de vereniging ondersteuning aan de Leerstoel Filantropie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Elke twee jaar publiceert de VU-werkgroep Filantropie de resultaten van ‘Geven in Nederland’, een onderzoek naar giften, legaten, sponsoring en vrijwilligerswerk. De Werkgroep Filantropie verzorgt de opleiding Philanthropic Studies voor professionals op het gebied van de filantropie.

De volgende instellingen verzorgen opleidingen op het gebied van de filantropie:

Vrije Universiteit
    Werkgroep Filantropische Studies

Erasmus Universiteit
    Centre For Strategic Philanthropy

Hogeschool Windesheim
    HBO Minor ‘Fundraising, Grantmaking & Sponsoring’.