Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

Can foundations contribute to social cohesion in Europe?

The following is a speech made by Dr Rien van Gendt, Vice President European Cultural Foundation, during the Humanity in Action International Conference, which took place in Strasbourg from 5-8 July 2018.

VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

ECSP Presenteert: Filantropische Fondsen in Kaart

ECSP presenteert op 28 maart het onderzoek Filantropische Fondsen in Kaart.

Innovatieve aanpak voor inclusie in Nepal

Nederlands filantropisch fonds wint internationale prijs

Over het lidmaatschap

Voor wie?

criteriaLeden van de FIN zijn in Nederland gevestigde particuliere instellingen die ten doel hebben het verlenen van onverplichte steun aan meerdere organisaties, personen of projecten, op het gebied van welzijn, cultuur, volksgezondheid, wetenschap en liefdadigheid.

Leden van de FIN:

1. Zijn in Nederland gevestigde stichtingen of (soms) verenigingen.
    2. Hebben een eigen vermogen of in ieder geval een reguliere stroom van inkomsten. Ze zijn in principe niet afhankelijk van fondswervende activiteiten.
    3. Hebben een bestuur dat zonder last of ruggespraak handelt en beslist, onafhankelijk opereert en steun verleent die onverplicht is (dus zonder tegenprestaties).
    4. Verlenen steun aan meerdere organisaties, personen of projecten.
    5. Volgen de gedragscode van de FIN
    6. Hebben bij voorkeur de algemeen nut beogende instelling (ANBI) status, maar dit is geen vereiste.

In principe kunnen fondswervende instellingen geen lid worden van de FIN.

Procedure

Om het lidmaatschap van de FIN aan te vragen kunt u gebruik maken van het aanmeldingsformulier.
    Daarbij voegt u:

• een kopie van uw statuten;
    • een recent uittreksel uit het Handelsregister;
    • voorbeelden van projecten of organisaties die door uw stichting worden gesteund;
    • een jaarrekening van recente datum.

Na inzending bekijkt het FIN bureau of alle stukken aanwezig zijn. Indien er vragen zijn dan nemen wij contact met u op.
    Tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering van de FIN wordt uw aanvraag besproken. Na deze vergadering ontvangt u schriftelijk bericht over de status van uw aanvraag.

Contributie

Met ingang van 1 januari 2017 is de jaarlijkse contributie:

0,1% (1 promille) van het gemiddelde van de totale lasten (incl. giftenbedrag), zoals vermeld in de staat van baten en lasten, over het voorlaatste en twee-voorlaatste jaar, voorafgaand aan het jaar waarin de contributie geheven wordt. Voor de contributiebepaling 2017 wordt het gemiddelde genomen van de totale lasten in 2014 en 2015.

De minimum contributie bedraagt € 400,-
    De maximum contributie bedraagt € 6.500,-

Hybride fondsen, die zowel lid zijn van de Nederlandse brancheorganisaties FIN als Goede Doelen Nederland, krijgen een korting van 25% op de FIN contributie.

Opzegging lidmaatschap

Opzegging van het lidmaatschap dient minimaal drie maanden voor het einde van het boekjaar te geschieden. U dient de opzegging schriftelijk aan de FIN mee te delen. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende boekjaar.