FIN rectificeert aantal vermogensfondsen WRR

Ronny Naftaniel-lezing van het Joods Humanitair Fonds

Koninklijke onderscheiding voor Fonds 1818-voorzitter

Fonds Franciscus steunt 58 inloophuizen met € 1,8 miljoen

Officiële opening van het programma van Fonds Franciscus.

Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

Belastingdienst en kerkbesturen hernieuwen convenant

Vrijdag 15 december hebben het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) en de Belastingdienst een hernieuwd samenwerkingsconvenant ondertekend.

In dit convenant zijn afspraken gemaakt over het toezicht in het kader van de regeling voor Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI's). Het bestuur en het financieel beheer van een ANBI moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen.

In het convenant is een aantal specifieke verduidelijkingen voor de positie van de kerkgenootschappen opgenomen. In het bijzonder zijn er nadere afspraken gemaakt over het systeem toezicht. Hierdoor wordt de Belastingdienst geholpen bij de handhaving in dit specifieke domein.

Bij het CIO zijn dertig kerkgenootschappen aangesloten. Zij vertegenwoordigen in totaal ongeveer zeven miljoen kerkleden. Ieder kerkgenootschap dat onder de werking van genoemd convenant valt, heeft een groepsbeschikking ontvangen. Hiermee worden de administratieve lasten voor de kerken beperkt. Lokale kerkbesturen hoeven immers geen afzonderlijke ANBI-beschikking aan te vragen. Door deze beschikking kan een kerkgenootschap gebruik maken van de fiscale voordelen voor algemeen nut beogende instellingen, zoals de vrijstelling van successie- en schenkingsrecht. Ook zijn daarmee giften van burgers aan kerken aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Het vorige en het nieuwe handhavingsconvenant van de Belastingdienst met het CIO past in het beleid van horizontaal toezicht waar de Belastingdienst met verschillende maatschappelijke doelgroepen naar streeft. De Belastingdienst en het CIO zijn tevreden over de tot op heden bereikte resultaten en gaan om die reden graag een hernieuwde samenwerking aan.

v.l.n.r. M. Jonker, G. Tramper, D. van der Werff –belastingdienst – en J. Smit – CIO.

CIO - Interkerkelijk Contact in Overheidszaken