VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

ECSP Presenteert: Filantropische Fondsen in Kaart

ECSP presenteert op 28 maart het onderzoek Filantropische Fondsen in Kaart.

Innovatieve aanpak voor inclusie in Nepal

Nederlands filantropisch fonds wint internationale prijs

FIN-Voorjaarsbijeenkomst (incl. ALV) op 13 april 2018

De FIN-Voorjaarsbijeenkomst (inclusief ALV*) vindt plaats op vrijdag 13 april in Maastricht.

Vier miljoen van Stichting A.A. van Beek Fonds ondergebracht bij Erasmus Trustfonds

Per 1 januari 2018 is het vermogen van de Stichting A.A. van Beek Fonds ondergebracht in een Fonds op Naam bij het Erasmus Trustfonds.

Belastingdienst en kerkbesturen hernieuwen convenant

Vrijdag 15 december hebben het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) en de Belastingdienst een hernieuwd samenwerkingsconvenant ondertekend.

In dit convenant zijn afspraken gemaakt over het toezicht in het kader van de regeling voor Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI's). Het bestuur en het financieel beheer van een ANBI moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen.

In het convenant is een aantal specifieke verduidelijkingen voor de positie van de kerkgenootschappen opgenomen. In het bijzonder zijn er nadere afspraken gemaakt over het systeem toezicht. Hierdoor wordt de Belastingdienst geholpen bij de handhaving in dit specifieke domein.

Bij het CIO zijn dertig kerkgenootschappen aangesloten. Zij vertegenwoordigen in totaal ongeveer zeven miljoen kerkleden. Ieder kerkgenootschap dat onder de werking van genoemd convenant valt, heeft een groepsbeschikking ontvangen. Hiermee worden de administratieve lasten voor de kerken beperkt. Lokale kerkbesturen hoeven immers geen afzonderlijke ANBI-beschikking aan te vragen. Door deze beschikking kan een kerkgenootschap gebruik maken van de fiscale voordelen voor algemeen nut beogende instellingen, zoals de vrijstelling van successie- en schenkingsrecht. Ook zijn daarmee giften van burgers aan kerken aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Het vorige en het nieuwe handhavingsconvenant van de Belastingdienst met het CIO past in het beleid van horizontaal toezicht waar de Belastingdienst met verschillende maatschappelijke doelgroepen naar streeft. De Belastingdienst en het CIO zijn tevreden over de tot op heden bereikte resultaten en gaan om die reden graag een hernieuwde samenwerking aan.

v.l.n.r. M. Jonker, G. Tramper, D. van der Werff –belastingdienst – en J. Smit – CIO.

CIO - Interkerkelijk Contact in Overheidszaken