ECSP Informatie- en Inspiratiebijeenkomst
    Innovatie en technologie: de mogelijkheden voor vermogensfondsen

Maandag 22 juni 2015, 14:00-16:30 uur
    Erasmus Universiteit Rotterdam

De maatschappelijke problemen waar vermogensfondsen mee te maken hebben zijn vaak complex. Jonge filantropen en sociaal ondernemers gebruiken allerlei innovatieve samenwerkingsmodellen en technologieën om bestaande maatschappelijke problemen op te lossen. Deze ECSP Informatie- en Inspiratiebijeenkomst staat in het teken van innovatie & technologie en de mogelijkheden voor vermogensfondsen. Vragen die aan bod komen zijn: Hoe kunnen vermogensfondsen zich op de toekomst voorbereiden? Hoe kan technologie gebruikt worden binnen de eigen organisatie? Is het mogelijk om aanvraagprocedures efficiënter te maken? Hoe kan technologie gebruikt worden ten behoeve van de organisaties die het fonds ondersteunt? Sociaal ondernemers Stef van Dongen, Harmen van Doorn en Jeroen van der Sommen bespreken concrete innovatieve samenwerkingsmodellen en technologieën met u om complexe maatschappelijke problemen op te lossen.

Sprekers
    Stef van Dongen is een impact-gedreven sociaal ondernemer. persfoto stef 4 temo.jpgHij zoekt naar winstgevende oplossingen om problemen in de wereld op te lossen. Stef is de oprichter en CEO van Enviu, een organisatie die wereldveranderende bedrijven start. Enviu ontwikkelt innovatieve en schaalbare oplossingen voor maatschappelijke problemen en brengt ze naar de markt. De oplossingen komen tot stand door co-creatie in samenwerking met een grote internationale community van mensen die hun tijd, expertise en creativiteit vrijwillig inzetten.

foto harmen van doorn.pngHarmen van Doorn is oprichter en CEO van het crowdsourding platform PIF World. Daarnaast geeft hij les in sociaal ondernemerschap aan de Hogeschool Leiden. Als sociaal ondernemer zoekt Harmen naar manieren om meer impact voor een betere wereld te realiseren. PIF World is een online platform waar individuen, non-profitorganisaties en bedrijven samenkomen om goede doelen te helpen, acties te ondersteunen en fondsen te werven. PIF World heeft diverse internationale prijzen gewonnen en tot dusver bijna 1 miljoen euro opgehaald voor verschillende projecten.

foto jeroen van der sommen 2.jpgJeroen van der Sommen is mede oprichter en directeur van Akvo.org. Hij wil voorkomen dat mensen wereldwijd steeds het wiel weer opnieuw uitvinden en richtte daarom samen met anderen Akvo.org op. Akvo.org ontwikkelt internet- en mobiele software met het doel om internationale samenwerking en hulp effectiever en transparanter te maken. Zo kan Akvo FLOW gebruikt worden om met behulp van mobiele telefoons data te verzamelen in ontwikkelingslanden. De tool wordt momenteel gebruikt door overheden en organisaties in de landbouw en het water beheer. Nieuwe ontwikkelingen rond sensoren en het meten van waterkwaliteit zullen grote impact hebben.

13:30 - 14:00  Inloop
    14:00 - 14:15  Welkom door Michiel de Wilde, directeur ECSP
    14:15 - 14:45  Online co-creatie door Stef van Dongen, ENVIU
    14:45 - 15:15  Online crowdsourcing door Harmen van Doorn, PIF World
    15:15 - 15:30  Koffiepauze
    15:30 - 16:00  Online dataverzameling door Jeroen van der Sommen, Akvo.org
    16:00 - 16:30  Paneldiscussie
    16:30 - 17:30  Borrel

Aanmelding
    Geïnteresseerd? U kunt zich aanmelden door een email te sturen aan Sofia Gerards: gerards@ese.eur.nl. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan deze bijeenkomst.

ECSP
    Het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy (ECSP) is een kennis- en leercentrum dat zich richt op vermogensfondsen in Europa. Onze missie is om fondsen te ondersteunen en stimuleren bij het behalen van een maximaal maatschappelijk rendement. Wij vervullen een brugfunctie tussen academici en professionals werkzaam in de filantropie en bieden daartoe praktijkgericht onderzoek, trainingen en opleidingen, adviesdiensten en evenementen om met academici en collega's van gedachten te wisselen. www.ecsp.nl