Koninklijke onderscheiding voor Fonds 1818-voorzitter

Fonds Franciscus steunt 58 inloophuizen met € 1,8 miljoen

Officiële opening van het programma van Fonds Franciscus.

Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

Can foundations contribute to social cohesion in Europe?

The following is a speech made by Dr Rien van Gendt, Vice President European Cultural Foundation, during the Humanity in Action International Conference, which took place in Strasbourg from 5-8 July 2018.

VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

ANBI EN GEEN WEBSITE?

FIN biedt haar portal aan

Digitale publicatieplicht
    Met ingang van 1 januari 2014 stelt de Belastingdienst nieuwe voorwaarden aan ANBI-instellingen, waaronder de digitale publicatieplicht. Uw ANBI-instelling heeft hierover juli jl. een brief van de Belastingdienst ontvangen. Voor vermogensfondsen met een ANBI-status betekent dit dat de volgende gegevens digitaal vindbaar moeten zijn:

1. Naam instelling
    2. RSIN (unieke Kamer van Koophandel nummer)
    3. Contactgegevens
    4. Doelstelling van de ANBI
    5. Hoofdlijnen van het actuele beleidsplan
    6. De samenstelling van het bestuur, beloningsbeleid
    7. Een verslag van de uitgeoefende activiteiten
    8. Financiële verantwoording

Geen website?
    Zoals vermeld in het formulier Opgaaf Internetadres ANBI van de Belastingdienst, is een eigen internetsite niet noodzakelijk om te voldoen aan de bovenstaande wettelijke verplichting.

Indien u geen internetadres heeft, dan kan de FIN hierin voorzien door middel van de FIN-Portal.

Voor publicatie van uw gegevens via de website van de FIN dient u wel eerst lid te worden van onze branchevereniging.

Instap-aanbieding
    Die fondsen die in eerste instantie alleen lid worden om gebruik te maken van de FIN-Portal, mogen een jaar lang gratis deelnemen aan de FIN-Portal.

U betaalt dan alleen wel een bedrag dat min of meer overeenstemt met de minimumcontributie voor het lidmaatschap van de FIN (per 1 januari 2014): 400,00 euro incl. BTW. U kunt dan profiteren van alle voordelen die het FIN-lidmaatschap biedt. Voor meer informatie klik hier.

Vanaf 1 januari 2015 is de dan geldende standaard-contributieregeling op uw fonds van toepassing.

U kunt hier het aanmeldingsformulier voor het FIN-lidmaatschap invullen.

URL
    Nadat u ons heeft laten weten lid te willen worden en deel te willen nemen aan de FIN-Portal, wordt uw URL (de zgn. digitale vindplaats) bekend gemaakt, zodat u deze, met uw RSIN nummer, tijdig kunt doorgeven aan de Belastingdienst.

Aanleveren informatie
    Via een inlogmogelijkheid kunt u zelf vervolgens in de periode tot 1 januari 2014 de acht velden invullen en alle benodigde documenten in pdf uploaden. We sturen u graag meer informatie over de aan te leveren documenten.

Indien u de voorkeur geeft aan verwerking van (een deel) van uw informatie door de FIN, dan worden hiervoor extra kosten in rekening gebracht (variërend van € 15 - € 75).

Centraal Informatiepunt Filantropie
    De Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) waartoe de FIN behoort, heeft het initiatief genomen tot een sector-brede databank. De Belastingdienst is voornemens periodiek aan deze databank alle relevante wettelijke gegevens van alle ANBI’s in Nederland te verstrekken.

De FIN is om die reden voornemens om met ingang van 1 januari 2014 er voor zorg te dragen dat de informatie (uitsluitend van de bovenstaande 8 verplichte velden) automatisch (‘realtime’) doorgezet wordt naar deze databank. Op deze wijze wil (ook) de FIN bijdragen aan het verzamelen van alle basisgegevens van de sector in één centrale databank.

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op!