Goed doen – maar anders dan anderen

De bijzondere waarde van uw eigen fonds

Door Miriam Wijnen

Schenken en nalaten kan op vele manieren. Misschien denkt u eraan om een goed doel te ondersteunen. Maar hebt u ook wel eens gedacht aan een eigen fonds dat juist de doelen nastreeft die u persoonlijk aan het hart gaan? Door het oprichten van een vermogensfonds of een fonds op naam, kunt u bijzondere waarde toevoegen. Uw private fonds kan andere dingen doen dan goede doelen, of de overheid. U kiest zelf uw werkgebied en werkwijze. Een fonds kan daarmee veel voldoening geven aan u als oprichter.

Vermogensfondsen zijn er in alle soorten en maten. De doelen zijn zeer verschillend, afhankelijk van wat de oprichter wil(de) bereiken. De vermogens van deze fondsen lopen uiteen van enige tienduizenden tot miljoenen euro’s. Maar de overeenkomst is: ze vonden hun oorsprong bij een geïnspireerde persoon die iets wilde veranderen. Een voorbeeld is de Rotterdammer Albert Bergers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de bommen op Rotterdam vielen, bekommerde hij zich om de gewonden en daklozen. Ook tijdens de wederopbouw ging hij door met zijn acties. Die werden voortgezet vanuit een fonds dat de KRO oprichtte, het huidige Kansfonds.

Lees het gehele artikel Goed doen - maar anders dan anderen in de uitgave van Schenken en nalaten aan goede doelen van april 2017.