Joost van Lanschot nieuwe voorzitter FIN

Dinsdag 24 november is J.J.J. (Joost) van Lanschot (1955) door het bestuur van de FIN, de Vereniging van Fondsen in Nederland, voorgedragen als voorzitter van de FIN. De voordracht werd door de Algemene Ledenvergadering met applaus bekrachtigd. Joost van Lanschot is sinds november 2014 lid van het FIN-bestuur en zal per 1 januari 2016 de huidige voorzitter Rien van Gendt opvolgen als voorzitter.

fotografie: Geek Zwetsloot

Van Lanschot is sinds medio 2008 directeur van VSBfonds. Hij geeft op energieke wijze leiding aan het fonds, dat donaties toekent aan Nederlandse projecten op de gebieden Mens & Maatschappij en Kunst & Cultuur. Daarnaast kent VSBfonds ook studiebeurzen toe. VSBfonds behoort met een jaarlijks donatiebudget van circa € 28 miljoen tot de grootste FIN-leden.

Daarvoor werkte Van Lanschot gedurende 26 jaar als partner respectievelijk bestuursvoorzitter bij Stibbe advocaten, zowel in Amsterdam als in Parijs.

Per 1 januari 2016 neemt Van Lanschot afscheid van VSBfonds en neemt hij het voorzitterschap van de FIN op zich. Op dat moment heeft de huidige voorzitter Van Gendt de vereniging acht jaar lang met niet aflatende inzet gediend. De vereniging is hem hiervoor veel dank verschuldigd.

De nevenfuncties van Van Lanschot betreffen onder meer Air France/KLM, het Utrechts Universiteitsfonds en de Vereniging Rembrandt.