Nagel donateur niet aan charitatieve schandpaal

Artikel in NRC (40202019) over het wetsvoorstel Transparantie maatschappelijke organisaties

Kabinet geeft ruim baan aan private investeringen in overheidstaken

Artikel in FD (27-1-2019) over Social Impact Bonds.

Kinderen worden de dupe bij verplichte controle op grote giften

Artikel in TROUW (28 - 1 - 2019) Kinderen worden de dupe bij verplichte controle op grote giften

Gulle gever moet uit de anonimiteit

Voorpagina artikel in Trouw (24-1-2019) over het wetsvoorstel Transparantie maatschappelijke organisaties

Gulle gevers moeten met de billen bloot

Artikel in De Telegraaf (9 - 1 - 2019) Goede doelen, verenigingen en kerken luiden de noodklok over een wetsvoorstel van minister Dekker (Rechtsbescherming).

Kinderen worden de dupe bij verplichte controle op grote giften

door Carel Kok, 28 januari 2019 in TROUW

Het openbaar maken van giften boven de 15.000 euro zal donateurs afschrikken. Uitgebuite kinderen zijn de dupe, betoogt Carel Kok, algemeen directeur van Terre des Hommes.

De overheid wil wettelijk voorschrijven dat donoren die meer geven dan 15.000 euro, dat niet langer anoniem mogen doen. Aanleiding? De angst voor invloed vanuit onvrije landen, aldus het regeerakkoord. Dit is een hypocriet voorstel.

Westerse organisaties
    Dezelfde overheid zet zich via Buitenlandse Zaken in voor het vergroten van de ruimte voor het maatschappelijk middenveld in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Ook daar zijn overheden angstig voor beïnvloeding, maar dan door ons, Westerse organisaties die lokale partners steunen. Ook daar worden onze geldstromen naar maatschappelijke organisaties die meer democratische vrijheden willen en zich inzetten voor de mensenrechten, gecontroleerd. Onze overheid lobbyt bij de betrokken overheden om het werk van ontwikkelingsorganisaties in het kader van democratische vrijheden niet in te perken, maar neemt de maatregel wel over om in ons eigen land vermeende onwelgevallige invloeden te weren.

Alle maatschappelijke organisaties moeten straks de namen van grote gevers op hun website openbaar gaan maken. Ook Terre des Hommes. Wij zijn een organisatie die opkomt voor kinderen wereldwijd die slachtoffer zijn van uitbuiting. Seksueel, arbeidsmatig en anderszins. Een groot, schrijnend probleem, maar we boeken steeds meer succes dankzij onze technologieën om bijvoorbeeld loverboys en reizende kindermisbruikers op te sporen, en dankzij onze kennis van nazorg voor uitgebuite kinderen die zijn bevrijd.

Malafide schenkingen
    Dit kunnen wij niet doen zonder giften. Van de overheid, en van grote vermogensfondsen en welvarende individuen. Ook van mensen en organisaties die dat willen doen op voorwaarde van anonimiteit, bijvoorbeeld omdat ze niet publiekelijk bekend willen staan als schenker of een toestroom van giftverzoeken vrezen. Dat betekent overigens niet dat we die giften niet controleren. Met grote gevers is er altijd contact, dat zoeken we bewust op en waar van toepassing controleren we hun gegevens via de Kamer van Koophandel. Dit zijn we wettelijk verplicht om praktijken van witwassen te voorkomen. Malafide schenkingen worden geweigerd. Deze maatregel is dus niet alleen hypocriet, maar ook onnodig. De vraag is of de overheid met deze wet haar doel: onwenselijke buitenlandse beïnvloeding controleren, bereikt. Of de uitgebuite kinderen die we met minder geld niet kunnen bereiken hiervan de dupe worden, is geen vraag maar een feit.

Lees ook: