VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

ECSP Presenteert: Filantropische Fondsen in Kaart

ECSP presenteert op 28 maart het onderzoek Filantropische Fondsen in Kaart.

Innovatieve aanpak voor inclusie in Nepal

Nederlands filantropisch fonds wint internationale prijs

FIN-Voorjaarsbijeenkomst (incl. ALV) op 13 april 2018

De FIN-Voorjaarsbijeenkomst (inclusief ALV*) vindt plaats op vrijdag 13 april in Maastricht.

Vier miljoen van Stichting A.A. van Beek Fonds ondergebracht bij Erasmus Trustfonds

Per 1 januari 2018 is het vermogen van de Stichting A.A. van Beek Fonds ondergebracht in een Fonds op Naam bij het Erasmus Trustfonds.

'MYSTIEK VERMOGENSFONDSEN WEGNEMEN'

DEN HAAG – Cultureel antropologe Suzette de Boer is directeur af bij de Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN). Zij blikt terug en vooruit.

Door Bert Koopman

Vermogensfondsen functioneren vanuit de luwte. Hoe typeert u de FIN?
    Suzette de Boer: ‘Belangrijke karakteristieken zijn bescheidenheid en onafhankelijkheid. Bescheidenheid in de betekenis van enigszins op de achtergrond opereren; onafhankelijk in de zin van risico nemen, initiatieven stimuleren en werken voor de langere termijn.’

Hoe werkt dat in de praktijk?
    ‘Meer transparantie betrachten. Door de inzet van filmpjes over gesteunde projecten en nieuwsbrieven poogden we de mystiek rond vermogensfondsen weg te nemen en hun toegevoegde waarde te laten zien. Op de FIN-flyer staat een foto van Joop en Janine van den Ende. Zij lieten meermaals weten dat het op ondernemende wijze steunen van kunst en cultuur door hun fonds leuk is en veel voldoening geeft. Zij kunnen andere donoren weer stimuleren.’

Filantropie is onontkoombaar?
    ‘We presenteerden afgelopen voorjaar aan de Tweede Kamer het manifest ‘‘Filantropie is onmisbaar voor onze samenleving’’. Veertien koepelorganisaties pleitten voor meer erkenning en maatregelen, zoals handhaving van de giftenaftrek en meer mogelijkheden voor mensen om vrijwilligerswerk te doen. Ook mensen met een uitkering of een verblijfsstatus. De Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie stuurde een brief aan de informateur met een oproep om de giftenaftrek in tact te laten.’

Lees het volledige interview met Suzette de Boer op de website van SDU, Voor Nu en later.