PERSBERICHT 25-07-2016

Annemarie Jorritsma (KNHM) en Bernt Schneiders (VSBfonds) tekenen samenwerkingsovereenkomst voor investeren in sociale ondernemingen.

KNHM en VSBfonds geloven in sociaal ondernemerschap en willen dit stimuleren om hiermee de levensvatbaarheid van sociale initiatieven te vergroten. Dit doen zij door vanaf nu via KNHM Participaties BV gezamenlijk leningen en aandelenkapitaal ter beschikking te stellen. Initiatiefnemers kunnen KNHM Participaties BV benaderen met de vraag te investeren in hun initiatief. Dit doet KNHM Participaties BV niet alleen met geld, maar ook met advies en coaching.

KNHM en VSBfonds geloven in sociaal ondernemerschap en willen dit stimuleren om hiermee de levensvatbaarheid van sociale initiatieven te vergroten. Dit doen zij door vanaf nu via KNHM Participaties BV gezamenlijk leningen en aandelenkapitaal ter beschikking te stellen. Initiatiefnemers kunnen KNHM Participaties BV benaderen met de vraag te investeren in hun initiatief. Dit doet KNHM Participaties BV niet alleen met geld, maar ook met advies en coaching.

Investeren in twee keer zoveel sociale ondernemingen
    Door de samenwerking kan KNHM Participaties BV nu in meer sociale ondernemingen geld investeren. Het streven is dat eind 2020 geïnvesteerd is in circa 40 bedrijven met een gemiddeld bedrag van € 100.000,-.

Annemarie Jorritsma, voorzitter KNHM: “Wij zijn erg blij met de samenwerking. VSBfonds is een gerenommeerd fonds met veel expertise in huis. Onze samenwerking maakt het mogelijk om in maar liefst twee keer zoveel sociale ondernemingen te investeren. Ook draagt onze bundeling van expertise en netwerk bij aan het ontwikkelen van sociaal ondernemerschap.”

Kapitaal, training en coaching
    Een investering in een sociale onderneming kan bestaan uit een lening of aandelenkapitaal. Daarnaast krijgen initiatiefnemers training en coaching door ervaren ondernemers die op vrijwillige basis hun expertise en netwerk beschikbaar stellen.

Bernt Schneiders, directeur VSBfonds: “De ervaring die KNHM al heeft met het verstrekken van leningen en aandelenkapitaal maakt hen tot een zeer interessante partner. Door onze samenwerking ontstaat een aaneenschakeling van financierings- en ondersteuningsmogelijkheden voor maatschappelijke ondernemingen: donatie, lening, advies en coaching.”
    KNHM Participaties BV richt zich vooral op sociaal ondernemers waarbij de maatschappelijke impact bijdraagt aan het versterken van de leefomgeving, leefbaarheid en sociale cohesie in wijken en dorpen.

Annemarie Jorritsma (KNHM) en Bernt Schneiders (VSBfonds)
    Foto: Gerard Helt

Persbericht (PDF)