Regeling Gratis VOG verlengd tot 1 januari 2020

Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft besloten om de Regeling Gratis VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) onder dezelfde voorwaarden te verlengen tot 1 januari 2020.

De regeling gratis VOG is voor (vrijwilligers van) vrijwilligersorganisaties die werken met minderjarigen en/of mensen met een verstandelijke beperking.

Onderzoek heeft aangetoond dat het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan vrijwilligers bijdraagt aan de veiligheid binnen een vrijwilligersorganisatie. Met deze verklaring toont de vrijwilliger aan dat hij niet veroordeeld is voor ernstige delicten, zoals een zeden- of geweldsdelict. Met het aanvragen van VOG’s maakt u het onderwerp seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar en geeft u ook een signaal af dat u werk maakt van veilig vrijwilligerswerk. Dit is een eerste stap richting een veilig klimaat binnen uw organisatie.

Gratis VOG
    Vanwege deze positieve effecten heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie een regeling ingesteld waarbij vrijwilligers van vrijwilligersorganisaties onder voorwaarden een gratis digitale VOG kunnen krijgen. Een van de voorwaarden is dat de organisatie preventief beleid voert om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.

Lees meer over de Regeling Gratis VOG