Ronald van der Giessen beoogd voorzitter FIN

persbericht inzake het voorzitterschap van de FIN

Siep Wijsenbeek (SBF) verdedigt aanpassing registratie ANBI’s in UBO-register bij rondetafelsessie Tweede Kamer

Het langverwachte rondetafelgesprek over het UBO-register* vond woensdag 22 mei 2019 plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens de bijeenkomst, opgedeeld in vraaggesprekken van Tweede Kamerleden met verschillende gegadigden, werden ook de belangen van de ANBI’s verdedigd.

SBF verdedigt zich tegen onzinnige UBO-registratie

In een zogenoemd rondetafelgesprek heeft de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie zich bij monde van FIN-directeur Siep Wijsenbeek afgelopen woensdag tegenover volksvertegenwoordigers opnieuw verzet tegen opname van charitatieve organisaties in het zogenoemde UBO-register.

Dag van de Filantropie 2019

Welke rol speelt filantropie in samenleving vandaag? En hoe ziet filantropie er morgen uit? Welke gevolgen heeft dat voor u? Voor filantropische organisaties? Voor de samenleving? Deel met andere professionals en leer van experts in de World Cafés op 6 juni 2019 op de Dag van de Filantropie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Met als afsluiting de oratie van Prof. Dr. René Bekkers over ‘De waarde van filantropie’.

IGNITE Award

IGNITE Award brengt social startups in een stroomversnelling

SBF en Minfin werken gezamenlijk aan het ANBI stelsel

Brief over versterking giftenaftrek en ANBI naar Tweede Kamer
    De giftenaftrek wordt robuuster en toekomstbestendiger en de ANBI-regeling wordt verbeterd. Dat schrijft staatsecretaris Snel vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De brief bevat 16 verbetervoorstellen voor de versterking van de giftenaftrek en de ANBI - regeling. Deze voorstellen zijn in nauwe samenwerking met SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) tot stand gekomen.

De giftenaftrek en het ANBI stelsel zijn belangrijke pijlers onder de inzet van goede doelen, kerken en vermogensfondsen voor onze samenleving. De belangrijkste voorstellen in de optiek van SBF zijn het behoud van de aftrekbaarheid van giften in natura en herroepelijke giften, verbetering van het aangifteproces, het vrijwillig gebruik van standaard formats voor de publicatieplicht en versoepeling van de liquidatiebepaling en het bestedingscriterium. Bovendien zijn er goede afspraken gemaakt over de gegevensuitwisseling over giften met de Belastingdienst. Er komt eerst een kleinschalige pilot voordat er verdere stappen worden genomen.

Gezamenlijke werkgroep
    In het voorjaar van 2018 heeft het kabinet, naar aanleiding van de evaluaties van giftenaftrek en ANBI  regeling, ingezet op behoud van het stelsel en verbetering van de uitvoering en handhaving. Daarna is besloten om de verbetervoorstellen in een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van het Ministerie van Financiën, de Belastingdienst en de SBF uit te werken. Doel was om het fiscale stelsel voor de filantropische sector robuuster en daarmee toekomstbestendiger te maken. Bij de uitwerking is ook rekening gehouden met de aangenomen moties naar aanleiding van het Algemeen Overleg van juni. De werkgroep is vanaf de zomer van 2018 vijf keer bijeengekomen. In de werkgroep werkten sector en ministerie constructief samen. De door de werkgroep onderzochte en uitgewerkte opties, om te komen tot robuustere en toekomstgerichte regelingen, zijn uitgemond in een rapport met 16 gezamenlijk geformuleerde voorstellen die op draagvlak binnen de sector kunnen rekenen. Het verbetervoorstel heeft een eerste toets gehad op de te verwachten effecten op geefbereidheid, uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid, administratieve lasten, complexiteitreductie en budgettaire effecten.

Brief met bijlage
    De resultaten van deze gezamenlijke uitwerking hebben de basis gevormd voor de brief die de staatssecretaris op 28 maart aan de Tweede Kamer heeft verstuurd. In de bijlage bij de brief is het rapport van de gezamenlijke werkgroep  opgenomen. De voorstellen in de brief kunnen op draagvlak binnen de sector rekenen.

Enkele aandachtspunten
    In grote lijnen is op elk punt overeenstemming bereikt, maar bij enkele punten heeft SBF nog specifieke wensen of aandachtspunten voor de toekomst. Zo hoopt SBF dat het verbeteren van het aangifteproces via een slim invulscherm geen onnodige vertraging oploopt.

Lees de brief en het rapport