SBF: giftenaftrek blijft relevant en van belang

De Staatssecretaris van Financiën heeft drie evaluatierapporten over de giftenaftrek en het ANBI/SBBI-stelsel naar de Tweede Kamer gestuurd. SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) heeft op hoofdlijnen kennisgenomen van de inhoud. De evaluatie bevestigt het grote maatschappelijke belang van de giftenaftrek. De giftenaftrek blijft relevant. Welke beleidsconclusies aan de uitkomsten worden verbonden is aan het volgende kabinet, volgens de Staatssecretaris van Financiën.

Met de giftenaftrek ziet de overheid af van belasting op dat deel van het inkomen dat vrijwillig wordt gegeven voor een betere samenleving. Dat is niet alleen financieel maar vooral maatschappelijk van grote betekenis. In een periode waarin burgerschap, participatie en omzien naar elkaar belangrijker zijn dan ooit is versterking van de giftenaftrek wenselijk.

Het maatschappelijke belang van de giftenaftrek is dus groot. De giftenaftrek stimuleert en honoreert de grote inzet van vele betrokken burgers die willen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dit particulier initiatief moet blijvend worden gewaardeerd, gestimuleerd en beloond. Sinds 1952 hebben opeenvolgende kabinetten dit uitgangspunt onderschreven. Juist in een samenleving waarin de overheid burgers expliciet oproept bij te dragen aan het algemeen nut, moet de giftenaftrek worden gekoesterd.

De evaluatie is uitgevoerd door een extern bureau in opdracht van het Ministerie van Financiën. Doel was de doeltreffendheid en doelmatigheid van de giftenaftrek te bepalen. In het rapport wordt de doeltreffendheid positief geëvalueerd: betrokkenen (ANBI’s, gevers, experts) zijn over het algemeen positief over de giftenaftrek. Stimulering van maatschappelijke betrokkenheid van gevers, ondersteuning van een terugtrekkende overheid en vergroting van het initiatief van ontvangers worden genoemd als positieve aspecten.

In de evaluatie van de uitvoerbaarheid van de giftenaftrek door het Ministerie van Financiën zelf, worden vraagtekens geplaatst bij de doelmatigheid. De uitvoerbaarheid zal daarom onderwerp van debat zijn. Kwesties rond uitvoerbaarheid moeten worden aangegrepen om deze regeling te versterken en toekomstbestendig te maken. SBF staat op het standpunt dat een gunstig fiscaal klimaat van cruciaal belang is voor maatschappelijke vrijgevigheid en onze samenleving als geheel.

FIN (Vereniging van Fondsen in Nederland), Goede Doelen Nederland, Nederland Filantropieland en CIO (Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) maken deel uit van het platform Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF).

De Kamerbrief over de evaluaties giftenaftrek, ANBI's en SBBI's en de evaluatierapporten download u van de site van de Rijksoverheid.