Chocolonely Foundation

Tony's Talk: Friendly Field Worker Henk

Meeting Rijksoverheid & Filantropie & Samenleving

Op dinsdag 18 juni kwamen vertegenwoordigers van de filantropie, overheid en samenleving bijeen om te spreken over samenwerking tussen overheid en filantropie

Ronald van der Giessen beoogd voorzitter FIN

persbericht inzake het voorzitterschap van de FIN

Siep Wijsenbeek (SBF) verdedigt aanpassing registratie ANBI’s in UBO-register bij rondetafelsessie Tweede Kamer

Het langverwachte rondetafelgesprek over het UBO-register* vond woensdag 22 mei 2019 plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens de bijeenkomst, opgedeeld in vraaggesprekken van Tweede Kamerleden met verschillende gegadigden, werden ook de belangen van de ANBI’s verdedigd.

SBF verdedigt zich tegen onzinnige UBO-registratie

In een zogenoemd rondetafelgesprek heeft de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie zich bij monde van FIN-directeur Siep Wijsenbeek afgelopen woensdag tegenover volksvertegenwoordigers opnieuw verzet tegen opname van charitatieve organisaties in het zogenoemde UBO-register.

SBF in gesprek met ministerie J&V over conceptwetsvoorstel

Het conceptwetsvoorstel ‘transparantie maatschappelijke organisaties’ heeft tot brede beroering en verontwaardiging geleid. Het voorstel betreft een publicatieplicht voor alle donaties boven de 15.000 euro. Een maand na de sluiting van de internetconsultatie is SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie), waaronder Goede Doelen Nederland, in gesprek gegaan met het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V).

Alternatieven
    Eind maart heeft een eerste gesprek plaatsgevonden tussen SBF, enkele stakeholders en J&V. Tijdens dit gesprek heeft SBF nogmaals de fundamentele bezwaren tegen het wetsvoorstel bij J&V onder de aandacht gebracht. Het ministerie neemt de reacties uit de consultatie serieus en heeft SBF en andere stakeholders uitgenodigd om mee te denken over alternatieven om tegemoet te komen aan de bezwaren die in de consultatie zijn geuit. SBF volgt de ontwikkelingen nauwgezet. De verwachting is dat er nog meer gesprekken zullen volgen waarbij de sector input kan leveren.

Teneur van de Internetconsulatie
    Het aantal openbare reacties (189) in de internetconsultatie was indrukwekkend, de reacties waren divers van aard. In vrijwel alle reacties werd ervoor gepleit om het wetsvoorstel in te trekken. SBF heeft een uitgebreide reactie in de internetconsultatie ingebracht. SBF staat op het standpunt dat het wetsvoorstel van tafel moet omdat het zeer schadelijk is voor de filantropische sector als geheel en de geefbereidheid in het bijzonder. Er was brede bijval van o.a. VNO/NCW, Raad voor de Jaarverslaglegging, Netwerk Notarissen, PWC, Allen & Overy, de Commissie Vennootschapsrecht, Ernst & Young, NBA en een aantal Europese organisaties (Daphne, EFC en European Center for Not-for-Profit Law). Opvallend was dat er geen enkele positieve reactie was. Al eerder gaf ook het Adviescollege Toetsing Regeldruk het advies aan de minister om het conceptwetsvoorstel niet in te dienen.

Link Goede Doelen Nederland