Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen

Het Centrum voor Filantropische Studies organiseert begin oktober twee interessante Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen.

Chocolonely Foundation

Tony's Talk: Friendly Field Worker Henk

Meeting Rijksoverheid & Filantropie & Samenleving

Op dinsdag 18 juni kwamen vertegenwoordigers van de filantropie, overheid en samenleving bijeen om te spreken over samenwerking tussen overheid en filantropie

Ronald van der Giessen beoogd voorzitter FIN

persbericht inzake het voorzitterschap van de FIN

Siep Wijsenbeek (SBF) verdedigt aanpassing registratie ANBI’s in UBO-register bij rondetafelsessie Tweede Kamer

Het langverwachte rondetafelgesprek over het UBO-register* vond woensdag 22 mei 2019 plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens de bijeenkomst, opgedeeld in vraaggesprekken van Tweede Kamerleden met verschillende gegadigden, werden ook de belangen van de ANBI’s verdedigd.

Vier miljoen van Stichting A.A. van Beek Fonds ondergebracht bij Erasmus Trustfonds

Per 1 januari 2018 is het vermogen van de Stichting A.A. van Beek Fonds ondergebracht in een Fonds op Naam bij het Erasmus Trustfonds. Het Fonds op Naam is het “A.A. van Beek Fonds” genoemd waardoor de naam en de historie van dit in 1923 opgerichte fonds gewaarborgd blijft.

Het doel van de Stichting A.A. van Beek-Fonds is ongewijzigd overgenomen door het Fonds op Naam: de bevordering van het wetenschappelijk onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, in het bijzonder door begaafde studenten – en eventueel andere personen, aan genoemde universiteit verbonden of op enigerlei wijze daarbij betrokken – in de gelegenheid te stellen door een verblijf in het buitenland zich nader praktisch te bekwamen of hun studie aan te vullen en voort te zetten.

De Stichting A.A. van Beek-Fonds heeft tot het onderbrengen van hun stichtingskapitaal bij het Erasmus Trustfonds vol vertrouwen besloten, om zo een stabiele toekomst voor haar erfgoed te kunnen realiseren. Het bestuur van de stichting zal voortaan als beheercommissie van het Fonds op Naam toezien op bestedingen vanuit het fonds. De bijkomende administratieve lasten en verplichtingen vanuit de ANBI-wetgeving worden door het Erasmus Trustfonds opgepakt. Met deze overgang is gewaarborgd dat het kapitaal en gedachtegoed van de oprichter A.A. van Beek tot in de verre toekomst op een correcte manier wordt beheerd en ingezet.

Als in 1913 opgericht universiteitsfonds is het Erasmus Trustfonds een betrouwbaar en stabiel moederfonds voor inmiddels al enkele tientallen Fondsen op Naam. Sinds het Erasmus Trustfonds afgelopen november naar buiten is getreden met haar “Challenge Accepted” campagne, zijn meerdere stichtingen het gesprek aangegaan om de mogelijkheden voor onderbrenging van hun kapitaal en gedachtegoed bij het Erasmus Trustfonds te onderzoeken. Het strengere toezicht op stichtingen met een ANBI-status en de steeds zwaardere eisen aan die ANBI-status dwingt hen na te denken over een andere inrichting of toekomstperspectief. Het idee van “wel de lusten, niet de lasten” spreekt aan.

Voor meer informatie over de mogelijkheden rondom het onderbrengen van uw stichting bij het Erasmus Trustfonds kunt u zich richten tot ons secretariaat (secretariaat@trustfonds.nl, 010-4110596).