Fonds Franciscus steunt 58 inloophuizen met € 1,8 miljoen

Officiële opening van het programma van Fonds Franciscus.

Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

Can foundations contribute to social cohesion in Europe?

The following is a speech made by Dr Rien van Gendt, Vice President European Cultural Foundation, during the Humanity in Action International Conference, which took place in Strasbourg from 5-8 July 2018.

VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

ECSP Presenteert: Filantropische Fondsen in Kaart

ECSP presenteert op 28 maart het onderzoek Filantropische Fondsen in Kaart.

De verdachten bestuurden de stichtingen namens twee vermogende vrouwen die klant waren bij advocaten- en fiscalistenkantoor Loyens & Loeff. René V. was vennoot en directeur van het Eindhovense kantoor van dat bedrijf.

Als fiscalist van Loyens & Loeff was hij tevens bestuursvoorzitter van de door hem opgerichte goededoelen-stichtingen Dioraphte, Continuendo MusartE, Liberty en Dijkverzwaring. Zijn medeverdachte Peter G., in de jaren negentig titulair financieel directeur van munitiefabrikant NWM De Kruithoorn, was secretaris en penningmeester van de stichtingen.

De vier stichtingen steunden ruim gedefinieerde goede doelen met een geschonken vermogen van €178 mln.

Geschonken vermogen
    De vier stichtingen steunden ruim gedefinieerde goede doelen in onder meer Nederland, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten, met een door de vrouwen geschonken vermogen van €178 mln. René V. en Peter G. zouden volgens de statuten de stichtingen tegen minimale vergoedingen besturen.

Maar in werkelijkheid ging van de €47 mln die de stichtingen uitgaven aan uiteenlopende projecten de helft op aan onkosten, rekent de rechtbank in Den Bosch woensdag voor. Alleen al €8,7 mln ging op aan 186 facturen van Rene V. van Loyens & Loeff en aan 75 facturen van Peter G. en zijn privé-werkmaatschappij PHG Management.

G. berekende zijn facturen ‘gevoelsmatig’ en kwam zo op jaarlijks vier ton. Terwijl er volgens Loyens & Loeff ‘nauwelijks output tegenover stond’, rekende V. de stichtingen een tarief tot €690 per uur. Hij declareerde tot 2000 uur per jaar aan de stichtingen: 'Dit was mijn leven, 24/7, het hield nooit op.'

V. reisde op kosten van de stichtingen rond om ‘als scout’ projecten te zoeken die zij konden subsidiëren ‘om het verschil te maken’. Geld ging onder meer naar museum de Lakenhal, museum Singer, The Hunger Project en het Holland Festival.

Opzettelijk vaag
    De facturen en urenverantwoordingen van V. en G. voor de stichtingen zijn volgens het OM opzettelijk vaag en voor niet-uitgevoerd werk ingediend. Ze declareerden voor ‘diverse werkzaamheden’, ’onze werkzaamheden’, of ‘verrichte werkzaamheden’.

Reizen naar Afrika, Milaan, Malta of de Autosalon in Genève factureerde V. als hooggekwalificeerd advieswerk. Een schriftelijke opdracht van de goededoelenstichtingen aan Loyens & Loeff ontbrak.

Voor controle op hun declaraties vertrouwden V. en G. op elkaar, legden ze woensdag uit. Op de vraag van de rechtbank of dit het risico op dubbele petten in zich droeg, antwoordde V.: ‘Daar zijn we de persoon niet naar. Integriteit staat voorop.’

De last van een groot vermogen
    De gedupeerde klanten van Loyens & Loeff zijn twee rijken zonder naamsbekendheid. Ze zouden als gulle gevers per se buiten beeld willen blijven. V.: 'Het hebben van zo’n groot vermogen werd door hen in toenemende mate als een last ervaren, met name omdat dat vermogen niet aan primaire levensbehoeften moest worden besteed.'

Volgens het OM pleegden de verdachten ook valsheid in geschrifte toen zij met de stichtingen een beroep deden op fiscaal gunstige regelingen voor anbi’s — algemeen nut beogende instellingen.

Het Financieele Dagblad onthulde vorig jaar dat Loyens & Loeff na de ontdekking in 2013 van de mogelijke fraude een onbekend aantal miljoenen euro’s besteedde aan compensatie van de schade die hun verdachte partner met G. had aangericht. V. vertrok in 2013 onder druk bij Loyens & Loeff. Beide verdachten zijn dat jaar ook op verzoek van het OM uit de vier stichtingsbesturen gezet.

Donderdag is de verdediging van V. en G. aan het woord. De verdachten ontkennen schuld. Ze zeggen hard te hebben gewerkt voor de miljoenen die zij factureerden.

FD website 29/08/2018