Philanthropy Day Edition VII : NEW PHILANTHROPY

Fondazione Lang, Milan op 24 oktober 2019

Institutional Philanthropy - Trends, Social Context, Distrust and Legitimacy

Keynote Address Rien van Gendt 5 September 2019, Calouste Gulbenkian Foundation

Met impact investeren in de zorg

Donderdag 10 oktober 2019 // 14:30 uur - 17:30 uur // IBS

Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen

Het Centrum voor Filantropische Studies organiseert begin oktober twee interessante Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen.

Chocolonely Foundation

Tony's Talk: Friendly Field Worker Henk

De verdachten bestuurden de stichtingen namens twee vermogende vrouwen die klant waren bij advocaten- en fiscalistenkantoor Loyens & Loeff. René V. was vennoot en directeur van het Eindhovense kantoor van dat bedrijf.

Als fiscalist van Loyens & Loeff was hij tevens bestuursvoorzitter van de door hem opgerichte goededoelen-stichtingen Dioraphte, Continuendo MusartE, Liberty en Dijkverzwaring. Zijn medeverdachte Peter G., in de jaren negentig titulair financieel directeur van munitiefabrikant NWM De Kruithoorn, was secretaris en penningmeester van de stichtingen.

De vier stichtingen steunden ruim gedefinieerde goede doelen met een geschonken vermogen van €178 mln.

Geschonken vermogen
    De vier stichtingen steunden ruim gedefinieerde goede doelen in onder meer Nederland, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten, met een door de vrouwen geschonken vermogen van €178 mln. René V. en Peter G. zouden volgens de statuten de stichtingen tegen minimale vergoedingen besturen.

Maar in werkelijkheid ging van de €47 mln die de stichtingen uitgaven aan uiteenlopende projecten de helft op aan onkosten, rekent de rechtbank in Den Bosch woensdag voor. Alleen al €8,7 mln ging op aan 186 facturen van Rene V. van Loyens & Loeff en aan 75 facturen van Peter G. en zijn privé-werkmaatschappij PHG Management.

G. berekende zijn facturen ‘gevoelsmatig’ en kwam zo op jaarlijks vier ton. Terwijl er volgens Loyens & Loeff ‘nauwelijks output tegenover stond’, rekende V. de stichtingen een tarief tot €690 per uur. Hij declareerde tot 2000 uur per jaar aan de stichtingen: 'Dit was mijn leven, 24/7, het hield nooit op.'

V. reisde op kosten van de stichtingen rond om ‘als scout’ projecten te zoeken die zij konden subsidiëren ‘om het verschil te maken’. Geld ging onder meer naar museum de Lakenhal, museum Singer, The Hunger Project en het Holland Festival.

Opzettelijk vaag
    De facturen en urenverantwoordingen van V. en G. voor de stichtingen zijn volgens het OM opzettelijk vaag en voor niet-uitgevoerd werk ingediend. Ze declareerden voor ‘diverse werkzaamheden’, ’onze werkzaamheden’, of ‘verrichte werkzaamheden’.

Reizen naar Afrika, Milaan, Malta of de Autosalon in Genève factureerde V. als hooggekwalificeerd advieswerk. Een schriftelijke opdracht van de goededoelenstichtingen aan Loyens & Loeff ontbrak.

Voor controle op hun declaraties vertrouwden V. en G. op elkaar, legden ze woensdag uit. Op de vraag van de rechtbank of dit het risico op dubbele petten in zich droeg, antwoordde V.: ‘Daar zijn we de persoon niet naar. Integriteit staat voorop.’

De last van een groot vermogen
    De gedupeerde klanten van Loyens & Loeff zijn twee rijken zonder naamsbekendheid. Ze zouden als gulle gevers per se buiten beeld willen blijven. V.: 'Het hebben van zo’n groot vermogen werd door hen in toenemende mate als een last ervaren, met name omdat dat vermogen niet aan primaire levensbehoeften moest worden besteed.'

Volgens het OM pleegden de verdachten ook valsheid in geschrifte toen zij met de stichtingen een beroep deden op fiscaal gunstige regelingen voor anbi’s — algemeen nut beogende instellingen.

Het Financieele Dagblad onthulde vorig jaar dat Loyens & Loeff na de ontdekking in 2013 van de mogelijke fraude een onbekend aantal miljoenen euro’s besteedde aan compensatie van de schade die hun verdachte partner met G. had aangericht. V. vertrok in 2013 onder druk bij Loyens & Loeff. Beide verdachten zijn dat jaar ook op verzoek van het OM uit de vier stichtingsbesturen gezet.

Donderdag is de verdediging van V. en G. aan het woord. De verdachten ontkennen schuld. Ze zeggen hard te hebben gewerkt voor de miljoenen die zij factureerden.

FD website 29/08/2018