FIN rectificeert aantal vermogensfondsen WRR

Ronny Naftaniel-lezing van het Joods Humanitair Fonds

Koninklijke onderscheiding voor Fonds 1818-voorzitter

Fonds Franciscus steunt 58 inloophuizen met € 1,8 miljoen

Officiële opening van het programma van Fonds Franciscus.

Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

UTRECHT, 5 april 2018 -Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag tekende beiden directeuren het samenwerkingscontract. Er zal nauw worden samengewerkt met werkgevers en opleidingsinstituten. Het initiatief zorgt ervoor dat hoogopgeleide vluchtelingen snel op eigen benen kunnen staan en een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Voor 2018 stelt VSBfonds een bijdrage van maximaal 150.000 euro beschikbaar waarmee in totaal drie nieuwe leerwerktrajecten kunnen worden ontwikkeld. Elk traject leidt tenminste tien kandidaten op voor sectoren waar veel behoefte is aan gekwalificeerd personeel, zoals de bouwsector. Eerder ontwikkelde het UAF een opleidingstraject op hbo-niveau voor technici in de bouw, in samenwerking met bouwbedrijf Dura Vermeer en de Rotterdam Academy. Gezien het succes hebben diverse andere bouwbedrijven zich hier inmiddels bij aangesloten.

Mardjan Seighali, directeur UAF: ‘Er is een enorme behoefte aan leerwerktrajecten die aansluiten bij de capaciteiten van hoogopgeleide vluchtelingen, want deze trajecten maken echt het verschil. Vluchtelingen die in het land van herkomst gewerkt hebben als docent, bouwkundig ingenieur of verpleegkundige kunnen van betekenis zijn voor de Nederlandse samenleving. Dankzij deze bijdrage van VSBfonds kunnen we meer vluchtelingen de kans bieden om een opleiding te volgen die uitzicht geeft op een baan. Zo’n goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen!’

Als het lukt om de nieuwe leertrajecten te realiseren en de resultaten positief zijn, overweegt VSBfonds voor 2019 en 2020 ook een bijdrage beschikbaar te stellen. Bernt Schneiders, directeur VSBfonds: ‘De samenleving vraagt om actief burgerschap en dat stimuleren wij, ook onder hoogopgeleide vluchtelingen die hier een toekomst opbouwen. We maken mogelijk dat mensen de regie kunnen nemen en behouden over hun eigen leven en van betekenis kunnen zijn voor een ander. Een leerwerktraject is een effectief middel om dat doel te bereiken. Daarom gaan wij deze samenwerking met het UAF aan.’

VSBfonds
    VSBfonds ondersteunt initiatieven van en voor iedereen die actief wil meedoen aan de samenleving. In de vorm van donaties, praktische kennis en netwerken. Het fonds wil bijdragen aan de zelfredzaamheid en samenredzaamheid in ons land. Door sociale en culturele projecten te steunen en door studiebeurzen te verstrekken. Zodat iedereen zijn of haar plek krijgt in onze diverse samenleving en kan groeien, leren en leven met én dankzij elkaar. Vandaar het motto van het fonds: ‘Iedereen doet mee’.

Over het UAF
    Het UAF is opgericht in 1948 en begeleidt vluchtelingen bij hun studie en het vinden van een baan die aansluit bij hun capaciteiten. Het UAF biedt vluchtelingen de kans om hun talenten verder te ontwikkelen. Zo kunnen zij in Nederland een nieuw bestaan opbouwen en een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving.

Einde persbericht

Voor de redactie
    Voor meer informatie over het UAF kunt u contact opnemen met Jasper Vink, communicatieadviseur en persvoorlichter. Telefoon: 030-204 15 81 / 06-3609 3607. E-mail: j.vink@uaf.nl

Voor vragen aan VSBfonds kunt u contact opnemen met Brigitte Korthals. Telefoon: 030-230 3317 / 06-3807 4634. E-mail: BKorthals@vsbfonds.nl.