Vijf jaar cel geëist tegen ex-fiscalist Loyens die miljoenen verduisterde

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste woensdagmiddag onvoorwaardelijke celstraffen van vijf en twee jaar tegen twee mannen die €8,7 mln zouden hebben verduisterd van vier stichtingen voor goede doelen. Het gaat om de 60-jarige fiscalist René V., die de operatie zou hebben aangestuurd, en de 69-jarige Peter G. Het OM wil dat zij het geld teruggeven.

Can foundations contribute to social cohesion in Europe?

The following is a speech made by Dr Rien van Gendt, Vice President European Cultural Foundation, during the Humanity in Action International Conference, which took place in Strasbourg from 5-8 July 2018.

VSBfonds maakt leerwerktrajecten mogelijk voor hoogopgeleide vluchtelingen

Voor hoogopgeleide vluchtelingen met ervaring in kansrijke sectoren, zoals de techniek, de zorg of het onderwijs, worden nog dit jaar drie nieuwe leerwerktrajecten ontwikkeld. VSBfonds maakt dit mogelijk en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF staat in de startblokken om de trajecten te realiseren. Vandaag

ECSP Presenteert: Filantropische Fondsen in Kaart

ECSP presenteert op 28 maart het onderzoek Filantropische Fondsen in Kaart.

Innovatieve aanpak voor inclusie in Nepal

Nederlands filantropisch fonds wint internationale prijs

Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN)

over-fin-algemeenDe Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN) is de belangenvereniging van vermogensfondsen in Nederland. In Nederland gevestigde vermogensfondsen die een aanzienlijk deel van (het rendement op) hun vermogen onverplicht ter beschikking stellen aan meerdere personen of maatschappelijke organisaties kunnen lid worden van de FIN.

De FIN ondersteunt haar leden, stimuleert onderling contact en samenwerking en biedt hulp bij het voeren van een verantwoord bestuur, vermogensbeheer en giftenbeleid. Hiervoor worden informatieve uitgaven gemaakt, zoals de brochures 'Het besturen van een fonds' en ‘Maatschappelijk meer bereiken door evalueren van projecten’. Maar ook worden symposia en workshops georganiseerd.

Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met Nederland Filantropieland (NLFL), Goede Doelen Nederland de brancheorganisatie voor landelijk wervende goede doelen en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Visie:
    Een zichtbare en in de maatschappij verankerde filantropische sector in Nederland, die effectief samenwerkt ten behoeve van de kwaliteit van de samenleving.

Missie:
    De FIN is een onafhankelijke vereniging en heeft een vierledige missie:

• Belangenbehartiging van de vermogensfondsen;
    • Het bevorderen van de professionalisering  en het optimaal functioneren van de leden;
    • Stimuleren van een beleid van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie;
    • Bevorderen van de maatschappelijke rol en betekenis van de filantropie.

De FIN heeft de ANBI-status. Via onderstaande links kunt u de PDF-documenten downloaden:

Verkort Beleidsplan FIN 2017 - 2020

- FIN bestuursverslag 2017