Chocolonely Foundation

Tony's Talk: Friendly Field Worker Henk

Meeting Rijksoverheid & Filantropie & Samenleving

Op dinsdag 18 juni kwamen vertegenwoordigers van de filantropie, overheid en samenleving bijeen om te spreken over samenwerking tussen overheid en filantropie

Ronald van der Giessen beoogd voorzitter FIN

persbericht inzake het voorzitterschap van de FIN

Siep Wijsenbeek (SBF) verdedigt aanpassing registratie ANBI’s in UBO-register bij rondetafelsessie Tweede Kamer

Het langverwachte rondetafelgesprek over het UBO-register* vond woensdag 22 mei 2019 plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens de bijeenkomst, opgedeeld in vraaggesprekken van Tweede Kamerleden met verschillende gegadigden, werden ook de belangen van de ANBI’s verdedigd.

SBF verdedigt zich tegen onzinnige UBO-registratie

In een zogenoemd rondetafelgesprek heeft de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie zich bij monde van FIN-directeur Siep Wijsenbeek afgelopen woensdag tegenover volksvertegenwoordigers opnieuw verzet tegen opname van charitatieve organisaties in het zogenoemde UBO-register.

Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN)

over-fin-algemeenDe Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN) is de belangenvereniging van vermogensfondsen in Nederland. In Nederland gevestigde vermogensfondsen die een aanzienlijk deel van (het rendement op) hun vermogen onverplicht ter beschikking stellen aan meerdere personen of maatschappelijke organisaties kunnen lid worden van de FIN.

Er zijn 352 vermogensfondsen lid van de Vereniging van Fondsen in Nederland. Bij deze fondsen zijn circa 550 fondsen op naam aangesloten. De FIN ondersteunt haar leden, stimuleert onderling contact en samenwerking en biedt hulp bij het voeren van een verantwoord bestuur, vermogensbeheer en giftenbeleid. Hiervoor worden informatieve uitgaven gemaakt, zoals de brochures 'Het besturen van een fonds' en ‘Maatschappelijk meer bereiken door evalueren van projecten’. Maar ook worden symposia en workshops georganiseerd.

Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met Nederland Filantropieland (NLFL), Goede Doelen Nederland de brancheorganisatie voor landelijk wervende goede doelen en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Visie:
    Een zichtbare en in de maatschappij verankerde filantropische sector in Nederland, die effectief samenwerkt ten behoeve van de kwaliteit van de samenleving.

Missie:
    De FIN is een onafhankelijke vereniging en heeft een vierledige missie:

• Belangenbehartiging van de vermogensfondsen;
    • Het bevorderen van de professionalisering  en het optimaal functioneren van de leden;
    • Stimuleren van een beleid van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie;
    • Bevorderen van de maatschappelijke rol en betekenis van de filantropie.

De FIN heeft de ANBI-status. Via onderstaande links kunt u de PDF-documenten downloaden:

Verkort Beleidsplan FIN 2017 - 2020

- FIN bestuursjaarverslag 2018