Dag van de Filantropie 2019

Welke rol speelt filantropie in samenleving vandaag? En hoe ziet filantropie er morgen uit? Welke gevolgen heeft dat voor u? Voor filantropische organisaties? Voor de samenleving? Deel met andere professionals en leer van experts in de World Cafés op 6 juni 2019 op de Dag van de Filantropie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Met als afsluiting de oratie van Prof. Dr. René Bekkers over ‘De waarde van filantropie’.

IGNITE Award

IGNITE Award brengt social startups in een stroomversnelling

Boudewijn de Blij, te gast bij Gulle Gevers, MAX op Radio 1

Op zaterdag 27 april was Boudewijn de Blij te gast bij Gulle Gevers, MAX op Radio 1.

SBF in gesprek met ministerie J&V over conceptwetsvoorstel

Het conceptwetsvoorstel ‘transparantie maatschappelijke organisaties’ heeft tot brede beroering en verontwaardiging geleid. Het voorstel betreft een publicatieplicht voor alle donaties boven de 15.000 euro. Een maand na de sluiting van de internetconsultatie is SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie), waaronder Goede Doelen Nederland, in gesprek gegaan met het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V).

Independent donor group urges greater focus on rights, citizenship and equality

Ariadne, the European network is concerned that the Brexit debate has overly focused on party politics and trade.

De gedachte achter de FIN website.

We hebben de website zorgvuldig voorbereid. Mocht u desondanks fouten of vergissingen vinden, dan vernemen wij dat graag via info@verenigingvanfondsen.nl

"Pfft! Ik blaas tegen de suikerspin van de paardenbloem en zie, fragiele pluisjes maken zich los van de bloemkelk om zich door de wind te laten meevoeren. Ik kijk ze na en zie de eerste parachuutjes langzaam dalen, andere blijven drijven in de luchtstromen, soms wel honderden meters ver. En waar ze landen, nestelt het vruchtlichaam zich in de grond, komt tot ontwikkeling en groeit en bloeit tot iemand zijn bloem plukt en na de bloei de pluisjes wegblaast voor nieuwe bloei."

Breng het tot bloei met de FIN

De Taraxacum officinale ofwel paardenbloem staat op de website van de FIN, de Vereniging van Fondsen in Nederland. Deze bloem is gekozen als symbool voor de functie en doelen van de FIN.

De FIN is de steel, de kern waarop alles gebaseerd is. De leden vormen de zaden die mogelijkheden zoeken en vinden om op verschillende plaatsen ontwikkeling in gang te zetten.

Dat kan een goed doel zijn of een ander project op het gebied van welzijn, cultuur of maatschappij. De insteek van de financiële ondersteuning is dat deze doorleeft in de hoofden en harten van hen voor wie de gift bedoeld was. Net zoals een zaadje ontkiemt, tot wasdom komt en opnieuw zaad zet. Als een repeterend proces met duurzaam effect.

Waarom juist de paardenbloem? Iedereen kan van hem genieten, hij groeit overal en hij is in al zijn eenvoud heel mooi. De bloem is niet één bloem maar een verzameling kleine gele lintbloemetjes. De FIN staat niet alleen, maar is een verzameling fondsen die elk op hun eigen terrein bijdragen aan het tot groei en bloei brengen van een waardevol initiatief.

zonnebloem