Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen

Het Centrum voor Filantropische Studies organiseert begin oktober twee interessante Masterclasses Filantropie & Besturen Filantropische Fondsen.

Chocolonely Foundation

Tony's Talk: Friendly Field Worker Henk

Meeting Rijksoverheid & Filantropie & Samenleving

Op dinsdag 18 juni kwamen vertegenwoordigers van de filantropie, overheid en samenleving bijeen om te spreken over samenwerking tussen overheid en filantropie

Ronald van der Giessen beoogd voorzitter FIN

persbericht inzake het voorzitterschap van de FIN

Siep Wijsenbeek (SBF) verdedigt aanpassing registratie ANBI’s in UBO-register bij rondetafelsessie Tweede Kamer

Het langverwachte rondetafelgesprek over het UBO-register* vond woensdag 22 mei 2019 plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens de bijeenkomst, opgedeeld in vraaggesprekken van Tweede Kamerleden met verschillende gegadigden, werden ook de belangen van de ANBI’s verdedigd.

Code Goed Bestuur

ZelfreguleringBestuurders van fondsen staan in de belangstelling. Van hen wordt goed bestuur verlangd. Veel zichzelf respecterende branche-organisaties hebben daarom een gedragscode ontwikkeld, die geldt als richtlijn voor goed besturen. Zo heeft de Vereniging van Fondsen een gedragscode opgesteld voor haar leden.

Kwaliteitsverbetering en verhoging van de transparantie zijn belangrijke doelstellingen voor de FIN – Vereniging van Fondsen in Nederland.  Door middel van een stelsel van zelfregulering streeft de FIN naar invulling van deze doelstellingen.

De FIN Code Goed Bestuur
    De FIN Normen Goed Bestuur zijn afgeleid uit de eerder geldende SBF Code en behelzen basale elementen betreffende de inrichting, structuur en organisatie van FIN-leden.

FIN-leden dienen jaarlijks de Verklaring in bij het FIN-bureau. Eens in de vier jaar toetst een externe toetser de Verklaring op inhoudelijke juistheid. Het stelsel is gebaseerd op vrijwillige deelname. FIN Code Goed Bestuur

Onderstaande FIN-leden hebben de verklaring inzake de naleving FIN Normen Goed Bestuur ingediend en goed doorlopen:

De SBF Code Goed Bestuur
    De samenwerkende brancheorganisaties in de filantropie zijn de hoeders van de waarden van de sector. Zij zien erop toe dat de organisaties de doelen waarvoor zij staan, nastreven en integer handelen. ​De Stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) is in 2011 opgericht en wordt vertegenwoordigd door:

• Goede Doelen Nederland - Brancheorganisatie van goede doelen; 
    • FIN - Vereniging van Fondsen in Nederland; 
    • NLFL - Nederland Filantropieland; 
    • CIO - Interkerkelijk Contact in Overheidszaken.

Doel van de SBF is het bevorderen van de maatschappelijke rol en betekenis van de filantropie binnen Nederland. Om dat doel te bereiken streeft de SBF naar het verbeteren van het vertrouwen, het draagvlak en de beeldvorming bij de maatschappij, de overheid, de politiek, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

De SBF streeft ook naar verdere professionalisering door het verbeteren van de transparantie, de effectiviteit, de efficiency, de integriteit en de betrouwbaarheid van de sector. In dit verband is de gemeenschappelijke SBF Code Goed Bestuur ontstaan. Deze code belichaamt de ambitie van SBF om een nieuwe, uniforme standaard voor goed bestuur bij filantropische instellingen te creëren. Deze Code voor Goed Bestuur moet filantropische instellingen stimuleren hun maatschappelijke activiteiten zo effectief en efficiënt mogelijk te ontplooien en hierbij een proces van continu ‘leren en verbeteren’ te omarmen. En: hen een richtsnoer te bieden voor de omgang met belanghebbenden in het bijzonder en de maatschappij in het algemeen.

Voor SBF Code Goed Bestuur 2015 klik hier.